02-12-12

Zondags Kortrijk (ansicht 58)

Elke zondag een bijzonder prentje, een ansicht van Kortrijk.

Statie Bissegem.JPG

Je kunt er geen treinticket meer kopen, wel bloemen. In het Kortrijks Handelsblad wordt het mooie pand ten onrechte gedegradeerd tot 'tramstatie'. Zeg evenwel nooit, maar dan ook nooit, tram tegen een trein. De trein ging in Bissegem trouwens de tram vooraf. Toch een zondags prentje waard.

De Wevelgemse Joke Vermeulen opende vorige vrijdag op het Vlaswaagpleintje (Gullegemsesteenweg) in Bissegem haar eigen bloemenzaak, bloemsierkunst incluis. Ze stak over het ambacht vanalles op in de gerenommeerde Tuinbouwschool van Melle en afgestudeerd gaf ze erover les in de Kortrijkse Tuinbouwschool en in het Centrum voor Volwassenenonderwijs in Kortrijk. Volgens het Kortrijks Handelsblad heeft zij nu een winkel ingericht in 'de oude tramstatie' van Bissegem. 'Oud' klopt enigszins en 'statie' ook, maar 'tram' is - denk ik - verkeerd. Het gebouw met karakter waarin Joke haar bloemstukken zo tot hun recht laat komen, is niets anders dan het spoorwegstation van Bissegem, de 'treinstatie' dus.

Bissegem had al heel vroeg een treinverbinding met de rest van de wereld, zegge Kortrijk en Wervik. Die spoorlijn werd al in 1853 in gebruik genomen door de private maatschappij 'Société anonyme des chemins de fer de la Flandre Occidentale'. Dat was een maatschappij met Engels kapitaal, het Vlaamse restant van de eerder al falliet gegane Compagnie Hainaut-Flandre. In de streek werd de spoorweguitbater het 'IJzerenwegbedrijf De Vlaanders' genoemd. In 1906 werd de lijn ingelijfd bij de staatsspoorwegen (nu NMBS). De Vlaanders had zijn eigen vormingsstation in Kortrijk op de sporen nabij de Zandstraat (Congostraatje?).

De op aandeelhouderswinst afgestemde De Vlaanders had een heel slechte reputatie wat de veiligheid betreft. In 1895 reed een expresstrein met reizigers in op een veel te lange goederentrein. Verschillende passagiers schoten er het leven bij in. Een onderzoek bracht aan het licht dat de expresstrein niet was uitgerust met adequate remmen, werkend met hydraulische kracht. De dodelijke machine had slechts remblokken die met de hand tegen de wielen moesten worden getrokken.

Statie Bissegem3.JPG

Aan de overkant van de Gullegemsesteenweg (toen Iperstraote) was er een goederenstation (nu parking ontmoetingscentrum), waar grote ladingen vlas werden verstouwd. Zowel op het huidige Vlaswaagplein (vandaar de naam) als aan het goederenstation waren er weegbruggen voor de vlaswagens.

Het bewaard gebleven treinstationnetje dateert van 1924. Het verving het oude station van 1912. In de officiële inventaris van bouwkundig erfgoed wordt het omschreven als een 'klein station van het wederopbouwtype'. Het werd inderdaad gebouwd na de verwoestingen van de Groote Oorlog in de typische stationsstijl van toen. Wellicht met oorlogsschadevergoeding (onder meer van het Britse Imperium) werden de stations op de lijnen naar de 'verwoeste gewesten' een voor een vernieuwd.

wolfsdak.JPG

De staatsspoorwegen hanteerden daarbij een basismodel voor stationsbouw: baksteenbouw onder een 'afgewolfd' zadeldak met pannen. Een afgewolfd dak is een bedekking waarvan het voorste stuk is afgeschuind boven een afgeknotte puntgevel. Het station van Bissegem heeft twee van die punt(zij)gevels. Voor de deuren en vensters opteerde men voor hoge, gekoppelde muuropeningen met arduinen tussendorpels en aanzetstenen. Dat alles is bewaard.

Het mooie pand werd in 2001 officieel beschermd als monument. De minister die tekende, was Paul Van Grembergen, Spirit. Op zijn kabinet werkte een zekere Bart Caron, thans groen Vlaams parlements- en gemeenteraadslid.

Het station werd in 1987 gesloten. Bissegem werd gedegradeerd tot gewone stopplaats. Op beide perrons melden affiches dat opstappende reizigers een ticket kunnen kopen aan de treinbegeleider. Als ze daartoe zelf het initiatief nemen en niet de controle afwachten, krijgen ze het aan de normale prijs.

Statie Bissegem2.JPG

De eerste tram maakte in Bissegem pas 40 jaar na de trein zijn opwachting; het was een stoomtram die het centrum van Kortrijk, via Buda en Overleie, met Bissegem en verderop Ledegem verbond. In concessie van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen werd de lijn uitgebaat door de Société Anonyme intercommunale de Courtrai. In 1927 nam de NMVB alle lijnen weer in eigen hand. In 1933 werd de tramlijn van Bissegem doorgetrokken naar Menen -parallel met de spoorweg maar met meer stopplaatsen - en geëlektrificeerd. Op 14 november 1957 passeerde de laatste tram over de sporen. Van dan af waren het bussen.

Wat er ook van zij: succes aan Joke Vermeulen, met haar gedurfde investering. Behalve op dinsdag is de bloemenzaak elke dag open tot 18.30 uur met een uurtje middagpauze. Op zondag tot 12.30 uur. De winkel heeft een pagina op Facebook.

Statie2.JPG

Commentaren

prachtig, dikke proficiat

Gepost door: ingrid | 07-12-12

Dikke proficiat. Wat een metamorfose bij vroeger ! De inrichting straalt warmte en klasse uit.
Iedereen die ik ontmoet heb tijdens het openingsweekend was vol lof.
En de creaties die Joke maakt aangevuld met de sympathieke omgang met de klanten, moet de zekerheid zijn voor een succesvolle zaak.
Joke, je bent jong en je wil wat, doe zo verder !

Gepost door: Ivan | 08-12-12

De commentaren zijn gesloten.