26-03-10

Lenteschoonmaak in de Kortrijkse ophaalronde bedrijfsafval

container detail

In Kortrijk organiseert de stad de ophaling van bedrijfsafval. Om de drie maanden krijgen de aangesloten bedrijven een factuur toegestuurd. Per 1 maart jl. heeft het stadsbestuur in één trek niet minder dan vijftig bedrijven uit de ophaalrondes geschrapt. Reden: zij hadden op het einde februari 2010 hun factuur voor de periode juli-september 2009 nog niet betaald, zelfs niet na twee aanmaningen. Het gaat om bedragen van 15 tot 1100 euro. Onder de aangeslotenen zitten enkele merkwaardige namen...

Ophaalrondes

In Kortrijk kunnen handelszaken en bedrijven af geraken van hun afval dat met huishoudelijk afval kan gelijkgesteld worden, door een ophaling die door de stad zelf wordt aangeboden. De prijzen zijn zeer schappelijk, hoewel OpenVLD-gemeenteraadslid Hans Masselis iedere keer weer laat horen dat het bij de privésector (Van Gansewinkel bijvoorbeeld) goedkoper is. Toch blijven opvallend veel zaken aangesloten bij de stedelijke ophaalronde.

Zou dat om de service zijn? Feit is dat de 'vuilkar' elke werkdag passeert binnen de kleine ring en een keer per week erbuiten. Het afval mag worden aangeboden in containers van 1,1 kubieke meter (1100 liter) of in kleinere plastieken bakken van 240 liter. Per uitzondering kan men ook speciale afvalzakken kopen tegen 2 euro per stuk. De tarieven (een retributie) zijn de volgende: per container 30 euro en per plastieken bak 15 euro. Ook voor papier en karton is er een aparte bedrijfsophaling, om de twee weken, tegen 200 euro per jaar.

Boiten

Het stadsbestuur heeft nu beslist niet minder dan 50 aangeslotenen uit de ophaalronde te schrappen. Na twee aanmaningen hadden die zaken eind februari 2010 nog altijd hun factuur van de drie zomermaanden van 2009 niet vereffend. Als ze nu vlug betalen, kunnen ze zich weer inschrijven, maar dat kost hen dan 12,5 euro herinschrijvingskosten extra.

Onder de wanbetalers zitten enkele merkwaardige 'boiten'. Zo sleept het Justitiehuis, Burgemeester Nolfstraat 51, met een factuurtje van 90 euro; dat is nochtans een overheidsinstelling. Dan heb je al eens een minister van Justitie uit Kortrijk! Een zwaardere factuur (660 euro) is onbetaald gebleven van het Middenstandshuis, de bureaus van Unizo, een van de steunpilaren van de Kortrijkse meerderheid. Zelfs een van de grootste mediabedrijven van ons land, Roularta, mag een andere oplossing zoeken voor zijn Kortrijkse vestiging nadat een factuur van 195 euro onbetaald bleef. En ook raar is dat het sociale-economiebedrijf Skateconstruct-Speel-O-Kee cvba - het zou mij verwonderen als burgemeester Lieven Lybeer daar geen voorzitter van is, in elk geval steunt de stad het tewerkstellingsinitiatief - een factuur van 105 euro niet voldeed.

De achterstallige bedragen per bedrijf schommelen tussen 15 euro - is dat voldoende om iemand te schorsen? - en 1110 euro. In totaal gaat het om een tegoed voor de stad van 10.698 euro, of 214 euro per aangeslotene gemiddeld.

Zwevegemsestraat

Als je de ligging van de geviseerde zaken bekijkt, blijken er nogal wat gesitueerd te zijn in de straten die van de zomer geconfronteerd werden met de grote wegenwerken voor de doortocht naar K in Kortrijk: Zwevegemsestraat en Oudenaardsesteenweg. Maar geen enkele zaak van de veel- en langgeplaagde Wijngaardstraat. En dan toch wel enkele bedrijven van bijvoorbeeld het Kennedypark.

Wat er ook van zij, ik zou als bedrijf niet op die lijst willen staan. Dat lijk mij niet bevorderlijk voor mijn solvabiliteitsfaam.

21:15 Gepost in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

En hoe komt dat toch dat er winkels zijn die hun afval gratis op het container park mogen dumpen
Een bepaalde zaak aan St Elisabets kerk heeft wel veel voordelen, die sponseren zeker de parkwachters ????????????????
Als er iemand kompt met een auto zonder achterzetel word hij doorgetuurd naar het ander park waar het te betalen is.
Maar ja alles is niet het zelfde voor iedereen.
m.vr.gr.
phm

Gepost door: phm | 27-03-10

De commentaren zijn gesloten.