20-10-09

Geen designlampen meer op Kortrijkse Leiebrug

leiebrug11

De designlampen op de Kortrijkse Leiebrug worden vervangen door goedkopere modellen. Het stadsbestuur heeft zijn bekomst van de hoge kosten voor herstelling en vervanging als er weer eens een dronken bestuurder een van die sjieke palen heeft omvergereden. Gaselwest mag doorsnee-armaturen leveren. De designlampen maakten deel uit van de vernieuwing van de Leiestraat waarvoor toenmalig burgemeester Emmanuel de Bethune, 1995-2000, een ontwerp bestelde bij de Portugese architect Jordi Farrando.

Philips

Zweert het Kortrijkse stadsbestuur de hang naar design af na het voortijdige vertrek van Stefaan De Clerck als burgemeester? In elk geval heeft dat stadsbestuur zijn bekomst van de designverlichting op de Leiebrug. Die verlichting bestaat uit vier lichtzuilen. Het gaat om 'Lightcolumn HGP', een designproduct dat Philips produceert in die andere lichtstad, Lyon. Het elektroconcern is nog altijd heel fier op die lichtpalen.

In de catalogus worden ze als volgt beschreven: "Met zijn innovatieve, hedendaagse stedelijke ontwerp is Lightcolumn HGP440 vooral een 'esthetisch object'. Lightcolumn is uitgerust met de Remote Light Sourcetechnologie, die licht verspreidt vanuit de voet naar de top waarbij verschillende geperforeerde maskers zorgen voor decoratieve lichtpatronen op de mast. Er is keuze uit drie spiegelende topunits: conisch, symmetrisch en asymmetrisch. Deze armatuur is bij uitstek geschikt voor creatieve toepassingen in ruimtelijke, visueel opvallende omgevingen".

Toen burgemeester de Bethune op het einde van de vorige eeuw de noord-zuid-centrumstraten vernieuwde, haalde hij daarvoor als ontwerper de beroemde Portugese architect Jordi Farrando naar Kortrijk. Eerder deed hij voor de heraanleg van de Grote Markt een beroep deed op de Italiaanse urbanist Bernardo Secchi. Een van de resultaten was de flashy straatverlichting op de Leiebrug. Geen tien jar later moeten de vier lichtzuilen plaats maken voor bescheidener straatlantaarns.

Gaselwest

Volgens het huidige stadsbestuur, CD&V-OpenVLD, zijn die 'lightcolumns' immers "extreem duur". Ze kosten zowat 10.000 euro per stuk, plaatsing inbegrepen. Bovendien duurt de leveringstermijn 'buitengewoon lang'. Als er weer eens een van die zuilen is gesneuveld doordat er en auto tegen is gereden, kan het gemakkelijk vijf maanden duren eer een nieuwe wordt geleverd. En: "Meestal is de schadeaanbrenger niet gekend zodat de volledige kosten aan de stad worden aangerekend". 

Vooral om budgettaire redenen kiest het stadsbestuur thans om wat zij 'een standaardproduct' noemen. Vlotte leveringstermijnen zijn mooi meegenomen. Bovendien kan voor herstel en onderhoud dan een beroep worden gedaan op het lopende forfaitaire contract met Eandis. Eandis is de werkmaatschappij van de gemengde intercommunales voor stroom- en gasdistributie, zoals Gaselwest waarbij Kortrijk is aangesloten.

Gaselwest diende een offerte in die door het stadsbestuur is goedgekeurd. Tegen een prijs all-in van 8.827,54 euro voor alle vier gaan de designpalen (van 10.000 euro het stuk!) eruit. Er komen vier verlichtingspalen met lichtpunthoogte 5 m in de plaats met armaturen van het type Sera-s, uitgevoerd in een kleur die aansluit op de kleur van het straatmeubilair in de Leiestraat. Zo wordt toch nog een klein beetje rekening gehouden met Farrando...

leiebrug3

12:03 Gepost in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

jammer jammer dat die mooie verlichtingspalen verdwijnen...

zullen de dure stadsbelastingen nu ook verdwijnen?

frank

Gepost door: frank mulleman | 28-10-09

De commentaren zijn gesloten.