18-07-09

Design hoeft niet voor Kortrijkse fietsstallers

pedalo

In de marge van een lopende studie over 'fietsparkeren' zijn in het voorjaar van 2009 in het stadscentrum van Kortrijk verschillende types van fietsstallingen opgesteld. Burgers konden hun mening kwijt over die proefopstelling. "Wie is die idioot die ons geld wil uitgeven aan iets dat veel slechter is? Plaats alstublieft onze pedalo's terug" was een van de reacties. Dat is ook de grootste gemene deler van de fietsers die hun mening gaven over de opgestelde nieuwe modellen. De gebruiker prefereert overduidelijk comfort en bruikbaarheid boven design en esthetiek, zo besluit het verslag van het experiment. Het stadsbestuur nam er akte van.

Van februari tot juni 2009 werd het Kortrijkse straatbeeld opgeleukt met allerhande nieuwe fietsstallingen. 23 verschillende types werden opgesteld als proef. De gebruikers konden daarover hun mening kwijt per e-mail of op papier aan diverse stadsbalies. Het experiment leverde 183 bruikbare reacties op.

Pedalo

Uit de laatste vraag van het enquêteformulier bleek dat de stadsdiensten eigenlijk weten hoe tevreden de Kortrijkse fietsstallers waren met de huidige bestaande fietsstallingen van het type Pedalo. De Pedalo is indertijd nog door wijlen fietsschepen Felix Decabooter ingevoerd. Hij bestaat uit telkens een koppel stangen, die met hun rubberen greep twee fietsen ineens stevig in de klem nemen aan het frame. Aan elke stang is een ring gelast waaraan een fietsslot kan worden vastgemaakt. In gebruik is de Pedalo uitstekend. Fietssturen geraken niet in elkaar verstrengeld. De fietswielen lopen niet het risico te plooien. En als het slot stevig genoeg is, krijgt geen dief een kans. Maar een beauty kan je de Pedalo niet noemen.

pedalo2

Brusberg

Maar die esthetische kant van de zaak kan de Kortrijkse fietsstallers blijkbaar niet veel schelen. De kreet 'innovatie, creatie en design' is aan hen niet besteed. Het onderzoek wijst uit dat functionaliteit belangrijker wordt geacht dan het uitzicht. Er waren nochtans pareltjes van design opgesteld. De minderheid die vooral oog had voor de vorm, was bijvoorbeeld heel enthousiast over de stallingen in de vorm van een grappige fiets (type Brusberg, op het Sint-Michielsplein en aan de bibliotheek in de Leiestraat). Maar ook bij dat type juichten de velogebruikers hety gebruiksgemak toe: de gestalde fiets wordt op verschillende punten ondersteund omdat de stalling dezelfde vorm heeft, en je kan hem op verschillende plaatsen vastmaken. 

Het nadeel van leunhekken-types zoals de Brusberg is dan weer dat er maar 1 fiets convenabel tegen kan gestald worden. Maak je er meer aan vast, dat haken die rijwielen in elkaar, met beschadiging tot gevolg. De leunhekkens nemen simpelweg te veel plaats in van de straten en pleinen.

Helemaal uit de gratie zijn de fietsklemmen, waarin je de velo met zijn voorwiel moet vastrijden. Zij nemen wel het minste ruimte in, maar de kans op beschadiging - geplooide wielen! - is reëel. Ook ingewikkelde systemen zoals 'cyclosgard', waarbij je je velo omhoog moet tillen om hem met zijn stuur op te hangen, vallen niet erg in de smaak.

17 van de 23 voorgestelde nieuwe stallingen kregen van sommigen een hogere score dan de bestaande Pedalo's. Dat wil alvast zeggen dat er 6 types waren die door werkelijk niemand werden geapprecieerd. Maar zoals gezegd, waren de fans van de Pedalo veruit in de meerderheid. Een kleine bloemlezing uit de vele reacties: "Plaats alstublieft de Pedalo's terug!", "Het vroegere type was beter in alle opzichten", "Neen aan de nieuwe modellen. Aan de Pedalo zet je gemakkelijk twee fietsen vast; aan al te rest slecht een of ze haken in elkaar", "Nieuwe modellen: te omslachtig. Design is fout zoals in vele gevallen in Kortrijk" enzovoort.

Algemeen is voorts de behoefte aan afdakjes boven fietsstallingen die worden gebruikt door 'langparkeerders'.

Type Gent

Ook getest zijn types voor 'massa-stalling'. Uit die bevraging kwam het model dat in de Burgemeester Reynaertstraat staat opgesteld, als het meest gesmaakte naar voren. Dat type, eerst gebruikt in Gent, maakt dat alle fietsen ordentelijk staan opgesteld. Er is voldoende tussenruimte zodat ook velo's met moderne bredere sturen niet in elkaar haken.

type Gent

Minder bijval kent de overdekte fietsstalling aan de voorkant van het station. Maar de kritiek betreft vooral het gebrek aan toezicht en onderhoud. Aan de voorkant van het station staan er ter hoogte van het frietkot ook Pedalo's opgesteld. Maar de fietsen die er worden achtergelaten krijgen het aan hun banden en wielen hard te verduren van de ontvettingsproducten die er elke dag op straat worden geveegd.

voorkant station

Het stadsbestuur heeft inmiddels beslist het uitgebreide rapport van de proefopstelling door te geven aan het studiebureau Tritel, dat momenteel een 'fietsparkeerstudie' voor de stad aan het uitwerken is. Zie ook mijn vorig stuk.

09:58 Gepost in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.