02-03-09

Beeldhouwer Paul Van Rafelghem in eer gekrenkt door Kortrijks stadsbestuur

Van Rafelghem return

"Nooit eerder en nergens ter wereld ben ik als kunstenaar op zo'n oneerbiedige wijze behandeld als in mijn eigen stad" schreef beeldhouwer Paul Van Rafelghem in zijn antwoord op een lakonieke brief van het stadsbestuur waarin gemeld werd dat de kunstenaar zijn veertig jaar oud kunstwerk kon komen ophalen. In zijn antwoord besluit Paul Van Rafelghem in te gaan op het voorstel de sculpturen terug te nemen, maar dat is - in tegenstelling met wat het stadsbestuur suggereert - zeer tegen zijn zin: "mijn eer is gekrenkt".

Het kunstwerk in kwestie betreft de abstracte beeldengroep "De Eeenheid, De Vruchtbaarheid en De Samenwerking", die van in het begin (1966) het Kortrijkse Hallencomplex, nu Kortrijk Xpo, sierden. Zie mijn eerder stuk. In zijn schrijven geeft de kunstenaar een gedetailleerd relaas van de barbaarse manier waarop zijn sculpturen, zonder zijn weten, zijn verwaarloosd en mismeesterd.

Op mijn aandringen is die teruggave aan de kunstenaar na meer dan 40 jaar van drie monumentale kunstwerken uiteindelijk toch besproken in de gemeenteraad. Het stadsbestuur poogde eerst die eigendomsafstand zelf zonder veel ruchtbaarheid te regelen als een simpele daad van dagelijks bestuur.

Hier komt nog een verslagje van de bespreking in de gemeenteraad.

07:27 Gepost in Algemeen | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

Commentaren

Ik zag dat ook 'de kwartel' van Georges Grard,toch ook een prachtig kunstwerk,op de granskant zijde autosnelweg gedumpt is.Ik weet niet wat de plannen daarmee zijn, maar hoop dat in dit geval kunstwerk en kunstenaar op wat meer respect mogen rekenen.

Gepost door: berrie | 03-03-09

K Niets gaat Eeuwig mee maar in Kortrijk gaan momenteel veel dingen te vroeg Kapot

Zielig voor de kunstenaar en voor zij die er ooit bewondering voor hadden

Gepost door: fijnefrietjes | 03-03-09

sculpuren in de stad Wat doet dat adviescomité "sculpturen in de stad" eigenlijk?

Gepost door: Frans Lavaert | 04-03-09

Oediezer van Van Rafelghem "Ik heb dit gebrek aan eerbied... mijn eer is gekrenkt...zo'n oneerbiedige wijze behandeld... op oneerbiedige wijze... zonder enig respect... een minimum aan respect..." Jammerkreten van een dementerende dorpspastoor ?
De verwaande kunstenaar op zijn retour Rafelghem gedraagt zich als een verongelijkt kind, maakt zich dik omwille van een hoop verwrongen, roestig ijzer, een afgeleefd 'kunstwerk' van 43 jaar oud. Veredeld oediezer. Rafelghem moet nu niet liggen zagen en klagen. Destijds werd hij voor zijn Hallenkunst dik betaald en wat een promotie voor een beginnend artiest. Dat hij nu zijn oediezer maar beter in stilte terughaalt, zwijgt en de stad bedankt voor de liefdevolle teruggave. Ze hadden het versleten rommeltje ook 'oneerbiedig en respectloos' naar het containerpark kunnen afvoeren...het lot van 'kunst' ?
Of neen : verhakkeld oediezer is nu pas een fortuin waard onder de mom van 'NieuwKunst' van Van Tendeloo, Deleu en Mine De Jaegere voor de nieuwe diezijnkliniek op Hoog Kortrijk ! Oedizer is hip bij de hedendaagse Kunstkapiteins. Maar Rafelghem weet het nog niet.

Gepost door: walter maes | 05-03-09

Rubens Toch geen liefhebber van alle kunst na Rubens, die Walter....

Gepost door: Polo | 05-03-09

Rubens Zou W. niet meer geïnteresseerd zijn in het etablissement Rubens?

Gepost door: Bonny | 05-03-09

Hoe ken jij de "Rubens", Bonny?

Gepost door: Adelbert, kunstenaar | 05-03-09

't puur professioneel ;)

Gepost door: Bonny | 06-03-09

Dan zal ik jou eens komen vereren met een bezoekje.

Gepost door: Adelbert, kunstenaar | 07-03-09

Het ontbreekt W.Maes duidelijk aan zowel respect voor kunst als voor medemensen. Anderen afbreken om zichzelf beter te voelen, of in de kijker te stellen, komt wel vaker voor bij zo'n type personen.

Dit volledig ter zijde, spijtig dat kunst soms verdwijnt op een "on-kunstige" wijze.

Gepost door: Xavier | 13-03-09

De commentaren zijn gesloten.