13-02-09

De Kronenbo(u)rgs moet de Bockorstad bekend maken met geld van Bavik

texas wv

Het stadsbestuur van Kortrijk heeft er een bedrag tussen 100.000 en 200.000 euro voor over opdat Kortrijk de uitvalsbasis zou kunnen zijn van de geplande TV-reeks 'De Kronenborgs' op VTM. De serie is een project van het productiehuis Skyline Entertainment.

Over deze forse reclame-investering lopen de meningen in het college van burgemeester en schepenen enigszins uiteen. De voorstanders werden (worden) aangevoerd door verhinderd burgemeester Stefaan De Clerck. Hij ziet in de reeks een kans om Kortrijk bekendheid te geven als stad van innovatie, creatie en design. De sceptici vrezen een overaanbod aan series op VTM, waarbij de verschillende steden van ons land tegen elkaar worden uitgespeeld om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Skyline Entertainment vroeg aan stad Kortrijk eerst 500.000 euro.

Ook de regionale bedrijfswereld is aangesproken voor sponsoring. Onder meer Bockor zou al hebben toegezegd; concurrent Bavik liet belangstelling blijken. In dat licht is de naamkeuze van de serie - die doet denken aan de Elzasser brouwgigant Kronenbourg - een beetje raar. Het stadsbestuur wil in elk geval niet dat de reeks het cliché bevestigt van de West-Vlaamse Leiestreek als het Texas van Vlaanderen. Het gaat nochtans over de spreekwoordelijke derde generatie van 'twee families die zo rijk zijn als de zee diep is'...

Deense soap

'Zonder sponsors geen TV-programma' leerde TV-kok Piet Huysentruyt uit zijn TV-carrière (De Standaard, 14 februari 2009). Dat geldt ook voor fictieseries. Nog twee miljoen euro te vinden en het productiehuis Skyline Entertainment kan beginnen met de opnames van de prestigieuze reeks 'De Kronenborgs'. Voor de commerciële kabelzender VTM.

Ster-scenarist Ward Hulselmans (o.m. van 'Stille waters' en 'Witse') heeft een epos in zijn koker van twee families en drie generaties "rijker dan de zee diep is", "verenigd door de macht van het geld maar verscheurd door de kracht van de liefde". De kroniek moet zich afspelen in "een van de meest luxueuze villawijken van het land", waar de familie bijeenhokt en waar andere wetten en normen blijken te gelden dan in de gewone wereld. Die biotoop hopen de programmamakers te vinden in Kortrijk en de Leiestreek.

Het stadsbestuur vindt blijkbaar ook dat Kortrijk het geschikte decor vormt voor een boeiende plot van intriges, overspel,  corruptie, drugs en conflicten van de superrijken (citaat uit de prospectus van Skyline Entertainment). Overigens haalt de producent zijn inspiratie uit een succesvolle Deense soap.

Product placement

Skyline Entertainment hoopt zijn financiering rond te krijgen op drie manier. Bij publieke partners zoeken zij geld en gratis dienstverlening "binnen het kader van de stads- en regiomarketing". Private partners krijgen een aanbod voor 'product placement': tegen betaling kunnen zij hun producten laten opduiken in de serie, zoals bijvoorbeeld de zichtbare voorliefde van de hoofdpersonnages voor Yacult in Baantjer). En ten slotte kunnen vennootschappen ook fiscaal voordeel doen met rechtstreekse investeringen in het project - 'tax shelter' heet dat systeem. Meer informatie voor investeerders op de website van Skyline.

Het is het West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme en recreatie Westtoer dat Kortrijk in contact bracht met de geestelijke vaders van de Kronenborgs. Skyline is bereid gevonden in de serie Kortrijk en omstreken zoveel mogelijk in beeld te brengen met zijn "dynamiek op stedenbouwkundig en economisch vlak".  De Kronenborgs zullen gefilmd worden in Kortrijkse "smaakvolle klassieke villa's en strakke lofts", waarin ze zullen wonen. Ze zullen werken in een Kortrijks "vernieuwd industrieel gebouw" (de Kunstenfabriek Buda?). Ze zullen bedrijfsactiviteiten ontplooien die volgens de producent Kortrijk typeren zoals immobiliën (Marie-Claire!), design (Arne Quinze!) en '3D-technologie' (?). Ze zullen hun al dan niet overspelige afspraakjes maken in de publieke ruimten waar Kortrijk fier op is (Guldenbergplantsoen? het door Philippe De Coene vernieuwde Plein? het waaigat van het nieuwe gerechtsgebouw van Stephane Beel?). Het stadsbestuur krijgt inspraak over al die opnameplaatsen.

Return

Voor al die reclame vroeg Skyline enige compensatie. Graag kreeg de producent van de stad een inbreng in de hotel- en cateringkosten van de crew en de acteurs voor 500.000 euro. Na onderhandelingen is het stadsbestuur bereid om tussen 100.000 en 200.000 euro te besteden aan de TV-serie. Daarbij is uitgegaan van de vaststelling dat Gent voor de vergelijkbare VTM-reeks Louis/Louise slechts 100.000 euro betaalde en Koksijde voor David 200.000 euro.

Het definitieve bedrag is afhankelijk van de 'return' die de stad uit de serie haalt; daarmee bedoelt men de mate waarin Kortrijk in beeld komt, de persaandacht die de stad krijgt, de bezoeken die men kan brengen aan de opnames, de nevenproducten die iets met Kortrijk hebben te maken enzovoort. Niet akkoord gaat het stadsbestuur met het betalen van hotel- en cateringkosten. Wel is het stadsbestuur eventueel bereid stadsdiensten in te zetten voor - gratis? - logistieke dienstverlening.

Sceptici

Het contract is nog niet rond. En uit het verslag van de bespreking van dit project in het college van burgemeester en schepenen blijkt dat niet iedereen in het stadsbestuur even enthousiast is over deze vorm van citymarketing. De sceptici zeggen, dat "de benchmarking" (zeg maar concurrentie) tussen steden en regio's is "losgeslagen" sedert Hasselt en de Provincie Limburg een miljoen euro betaalden voor de serie Katarakt en evenveel voor de serie 'De Smaak van De Keyser". Oostende heeft al een oproep gedaan aan de steden om niet verder mee te doen aan dat opbod.

Minder enthousiaste schepenen vrezen een overaanbod aan gelijksoortige VTM-series. Koksijde betaalt de telenovelle David. Brussel wordt het toneel van de reeks 'Jes'. En op stapel staan naast 'De Kronenborgs' de politieserie 'Erika Maes' en het hotelfeuilleton 'Dag en Nacht'.

Andere opmerkingen zijn de volgende. Er is aan Westtoer en aan Toerisme Leiestreek, aan de Provincie dus, gevraagd om mee te investeren maar zij gaan daar niet op in. Kan de logistieke dienstverlening door stadsdiensten niet volstaan als stedelijke inbreng? Een beetje pikant in het licht van de verwikkelingen met die andere serie, Mijn Restaurant, in Kortrijk is de opmerking dat steden "een grote meerwaarde" kunnen bieden wat betreft "vergunningen".

Verscheidene schepenen vrezen zelfs dat de serie niet aanslaat, wat zou leiden tot negatieve reclame. Ze wijzen erop dat VTM de Kronenborgs niet zal uitzenden in prime-time in het weekend - Katarakt trok op zondag anderhalf miljoen kijkers - maar op weekdagen waarop VTM doorgaans niet meer dan 800.000 kijkers trekt.

Niet direct als positief wordt de bedoeling van de programmamakers ervaren om de reeks in de komende jaren voort te zetten. Moet de stad dan blijven dokken?

Alle 12 de openingen

Groot pleitbezorger van de Kortrijkse deelname aan De Kronenborgs is Stefaan De Clerck. In de laatste weken voor hij zijn burgemeesterschap ruilde voor het ambt van minister van Justitie, leidde hij twee werkvergaderingen (13 en 22 december 2008) om het project op de rails te krijgen. Met een powerpointpresentatie lichtte hij toe wat hij van de VTM-serie verwachtte. De serie moet "het verfrissende en innoverende ondernemerschap" en de recente en komende realisaties in Kortrijk in de schijnwerper plaatsen. De Clerck gaf een opsomming van interessante architectuur (zoals het Designhotel in Marke), informatie over 'alle 12 de grote openingen in 2009', een lijst van de belanrijkste beurzen op Kortrijk Xpo, de evenementenkalender van de stad, het opleidingenaanbod met als voorbeeld de opleiding in de 'game-ontwikkeling'.

De Clerck benadrukte dat absoluut moet vermeden worden Kortrijk en regio voor te stellen als het "Texas van Vlaanderen" en de geslaagde Kortrijkzanen als "cowboys". Kortrijk mag er niet uitkomen als de stad van "geld verdienen kost wat kost", "platte commercie", "veel zwart geld en alle regels met de voeten vegen". Kortrijk vecht al 10 à 20 jaar om van die achterhaalde clichés af te geraken, aldus de verhinderde burgemeester. Hij heeft gelijk maar het is maar de vraag of een kroniek van de losgeslagen derde generatie van superrijke families het aangewezen middel is om die clichés te doorbreken.

Voor een prospectie naar private sponsors was er op 22 december 2008 een informatievergadering voor eventueel belangstellende bedrijven uit de regio. De vergadering vond plaats in het Museum Kortrijk 1302 onder het voorzitterschap van toenmalig burgemeester Stefaan De Clerck. Voorlopig tekenden alleen Meubelen Verberckmoes en brouwerij Bockor in op het aanbod van productplacement en tax shelter. Mogelijks springen voorts nog Houtgroep Cras, Delta Light, kledingketen Deleye en keukenfabrikant Bruynzeel in de dans. Brouwerij Bavik stak ook even zijn licht op in het Museum.

Mike Verdrengh

Praktisch zal de Kronenborgssaga 24 afleveringen vullen van 50 minuten op VTM. De opnames lopen van april tot november en het is de bedoeling van in november al te beginnen met de uitzendingen. De opnames in Kortrijk lopen van eind mei tot begin september met een onderbreking tijdens Kortrijk congé. Voor de muziek hoopt de producent op een inbreng van Buscemi en mogelijks ook van Piet Goddaer. Regisseur Frank Van Mechelen zal een cast begeleiden met onder meer Mike Verdrengh, Mathias Sercu, Hilda De Bal, Tine Van Den Brande, Geert Hunaerts enzovoort.

15:22 Gepost in Algemeen | Permalink | Commentaren (11) |  Facebook |

Commentaren

innovatie, creatie en design voor wanneer design-bier?

Gepost door: polo | 13-02-09

VVSG en sponsoring De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten zou een oproep kunnen doen om een eind te maken aan het opbod inzake sponsoring door gemeenten aan productiehuizen.

Gepost door: Frans Lavaert | 15-02-09

Hebben ze geen nachtburgemeester nodig in die serie? Ze kunnen immers altijd bij mij terecht voor informatie over het Kortrijkse uitgaansleven. Een bijrolletje als plaatselijke uitgaander zie ik anders ook wel zitten.
MVG
Adelbert, kunstenaar/nachtburgemeester.

Gepost door: Adelbert, kunstenaar | 21-02-09

'De Vlericks' Een TV-serie genaamd 'De Vlericks' biedt meer zekerheid op topsensatie en promoveert Kortrijk tot uitvalsbasis van de omkoopbaarheid.

Gepost door: walter maes | 25-02-09

fatsoen als we nu gewoon eens fatsoenlijke bestuurders kozen, die met de echte belangen van hun stad bezig zijn, dan hoefde de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten niet eens zo'n oproep te lanceren, Frans.

Gepost door: Pär Ongeluck, Compostmeester | 12-03-09

"Fatsoenlijk bestuur", is dat dan zoiets als "goed bestuur", of eerder iets als "gezond verstand", of "nieuwe politieke cultuur" of wat?

Ik vind Limburg in elk geval goed bezig met hun Katarakt en De Smaak van De Keyzer.

En Gent met Flikken, ook zo'n succesverhaal. Drommen Nederlanders hebben daardoor Gent ontdekt.

Het heeft een tijdje geduurd voor Halle het doorhad dat Witse wel degelijk bezoekers naar de stad lokte, maar nu zijn ze er ook met een Witsewandeling e.d.

En Van Vlees en Bloed zorgde onverwacht voor een voltreffer in Reet. Je weet wel, de bospoeperwandeling, nu verboden door Woestijnvis.

Waarom moet Kortrijk achterblijven? Uiteindelijk krijg je met zo'n reeks voor weinig geld heel veel airplay. En wat hebben Halle en Hasselt meer dan Kortrijk?

Gepost door: Bart Hanson | 13-03-09

Airplay Bart Als Skyline Entertainment een tv-serie wil draaien die zich in Kortrijk afspeelt heb ik daar niks tegen. Ze doen maar. Voor mij is het wel een brug te ver als de makers van zo'n uitzending het stadsbestuur vragen - botte chantage lijkt mij eerder een maffiose praktijk - om mee te betalen. Het wordt mij echter helemaal te gek als een stadsbestuur zich, bij monde van haar ex-burgemeester, profileert als een tandeloze straathoer, vergeefs naar klanten lonkend.

Volgens de makers wordt het "een epos van twee families en drie generaties, rijker dan de zee diep is, verenigd door de macht van het geld maar verscheurd door de kracht van de liefde. De kroniek moet zich afspelen in een van de meest luxueuze villawijken van het land, waar de familie bijeen hokt en waar andere wetten en normen blijken te gelden dan in de gewone wereld." Het wordt dus een docusoap, als ik het goed begrijp. Kan het nog meer clichébevestigend, eigenlijk? Dit is verdorie Kortrijk ten voeten uit! Of toch Kortrijk zoals men het in de rest van het land kent. Dan mogen er nog zoveel mooie plaatjes gemaakt worden van smaakvolle klassieke villa's, strakke lofts en vernieuwde industriële gebouwen, de indruk dat Kortrijk een corrupt nest is, blijft en wordt door zo'n serie zelfs nog versterkt. En daar wil het stadsbestuur dus geld in stoppen..... En met hen dus ook 'voltreffer in Reet' Bart Hanson. Omwille van de 'airplay'! En omdat Kortrijk 'toch niet mag achterblijven'! Mijn vader antwoordde hierop altijd met: "en als X in de vaart springt, ga jij dat dan ook doen?" Daar had ik geen antwoord op. Mijn vader was een wijs man.

Dat een dergelijke serie niet zonder sponsoring kan gerealiseerd worden is best mogelijk. De vraag is enkel of de gemeenschap daar moet voor opdraaien. Sponsoren doe je normaal als je denkt daar zelf beter van te worden. Voor een brouwer betekent dat hij verwacht meer bier te slijten en een meubelmaker hoopt meer bankstellen te verkopen. Volgens cultuurfilosoof Hanson zou het in het geval Kortrijk gaan over een beter imago creëren. 'Airplay' noemt hij het. Zijn natte dromen betreffen Kronenborgwandelingen en drommen Nederlanders. Maar worden wij daar beter van? Enkelen wellicht wel. De meerderheid van de bevolking zal enkel de nadelen van die 'verhoogde airplay' mogen ervaren. Tot nader order heeft een stadsbestuur nog altijd de taak de gemeenschapsgelden als een goed huisvader ten gunste van die gemeenschap te beheren. Sponsoring op die schaal is in die zin vooral een voorbeeld van hoe het NIET moet.
In de Kronenborgs kan men er misschien een aflevering aan wijden. Misschien is er zelfs nog een rolletje in weggelegd voor Bart Hanson! Solliciteren kan hij alvast via http://www.skyline-entertainment.be/skyline/_pdf/figurantenfiche.pdf Succes Bart!

Gepost door: Pär Ongeluck, Compostmeester | 15-03-09

Bospoeper wandeling Een avondwandeling 'zoek de bospoeper' in het Kennedybos, gegidst door nachtburgemeester Adelbert. Zoek de poepende boskonijnen Stefaan Bral en Christientje Depuydt. Hoogfeest van het bosgescharrel. Terwijl Bartje Hanson zich te pletter ergert aan de de overspelige vrijerscapaciteiten van Christientje en het wederzijds huwelijksbedrog. 't Moet niet altijd achter het plastieken gordijn in 't Vliegend Peerd zijn.

Gepost door: walter maes | 15-03-09

Te veel bronstige hengsten bezig gezien , Walter?

Gepost door: Adelbert, kunstenaar/nachtburgemeester | 15-03-09

Sedes en Belli Ach ja, het is niet omdat Sedes en Belli privé-detectives waren die Oostendse schandalen oplossen, dat iedereen nu denkt dat die stad aan schandalitis ten onder gaat.

Allee, ik geloof nog dat de meeste mensen niet zo dom zijn. Maar misschien denkt Pär daar anders over?

Ik blijf erbij, louter economisch gezien is dit voor de stad goedkope reclame. En reclame maak je inderdaad om daar zelf beter van te worden. Vertaald naar een stad betekent dat dat je daar meer toeristen wil mee aantrekken. En dat mag dan niet even goed meetbaar zijn als de brouwer die meer bier verkoopt, de series die ik opnoemde bewijzen dat het wel degelijk helpt. Wie vorig jaar een B&B in de Haspengouw wou boeken, kon meestal lang zoeken.


Wat de cliché's betreft, Pär wordt zo langzaamaan ook een cliché. Dat van de eeuwig zagende Kortrijkzaan. Ik denk niet dat er daar veel volk op afkomt. Een rol in een film, dat zou ik overigens wel eens zien zitten als ervaring.


Gepost door: Bart Hanson | 16-03-09

Reet Ik denk heus niet dat ALLE mensen zo dom zijn, Bart. Ik weet niet waar jij dat haalt. En je moet echt eens de moeite doen om te lezen wat er echt geschreven staat. Louter ten behoeve van jou zal ik mijn standpunt nog eens toelichten.

De makers van de serie zeggen zelf dat het een "epos wordt van twee families en drie generaties, rijker dan de zee diep is, verenigd door de macht van het geld maar verscheurd door de kracht van de liefde. De kroniek moet zich afspelen in een van de meest luxueuze villawijken van het land, waar de familie bijeen hokt en waar andere wetten en normen blijken te gelden dan in de gewone wereld." Een epos, mijn beste Bart, is een heldendicht. Voor zover ik kan nagaan valt er in die omschrijving weinig heldhaftigs te bespeuren. Mijns inziens staat die omschrijving echter wel bol van de cliché's die Kortrijk zo (terecht of onterecht) typeren.

De toenmalige burgemeester, De Clerck, erkent trouwens dat Kortrijk een kwalijke reputatie heeft. En wie ben ik om hem tegen te spreken? Hij vertelde dat Kortrijk bekend staat als het "Texas van Vlaanderen" en de geslaagde Kortrijkzanen als "cowboys". Hij voegde er nog aan toe dat Kortrijk er niet mag uitkomen als de stad van "geld verdienen kost wat kost", "platte commercie", "veel zwart geld en alle regels met de voeten vegen" en dat Kortrijk al 10 à 20 jaar vecht om van die achterhaalde clichés af te geraken. Dat zijn de bekentenissen van een bevoorrechte getuige, Bart. Niet mijn woorden. Overigens is het ook een hardnekkige mythe dat er zoveel 'geslaagde Kortrijkzanen' zijn.

Ik stel alleen vast dat er enige tegenstrijdigheid is tussen wat de makers van de serie op het scherm willen brengen en waar de burgemeester naartoe wil. 'Enige' is een eufemisme. De serie bevat alle cliché's die De Clerck juist NIET wil zien. En toch wil De Clerck deze cliché's sponsoren. Als er al iemand in deze stad dom is dan ben ik het wel, mijn beste Bart. Ik begrijp dergelijke inconsequentie niet.

Het kan het mij zelfs geen reet (Reet!) schelen of die serie Kortrijk al dan niet in een gunstig daglicht plaatst. Ik handhaaf dezelfde visie ook als het over 'Mijn restaurant' gaat. Daar vloeien namelijk ook wel wat gemeenschapsgelden naartoe. Waar het mij in de eerste plaats om gaat is dat het stadsbestuur met de centen van de belastingbetaler een privé tv-programma wil gaan sponsoren. De belastingbetaler, mijn beste Bart, dat zijn jij en ik. En nog een pak anderen. De meerderheid van die belastingbetalers zal geen enkele return van deze investering zien.
Ik betwist niet dat die serie op een relatief goedkope manier een handvol toeristen naar Kortrijk zou kunnen lokken en dat het op zich relatief goedkope publiciteit is. In zoverre zijn we het dus eens. Waar ik het niet eens met jou (en het gemeentebestuur ben) is of dit wel de taak is van een stadsbestuur. Jij vindt van wel en dat is jouw goeie recht. Ik vind dat belastinggelden ten gunste van de gemeenschap moeten besteed worden en niet ten voordele van enkelen. Dat is een vrij fundamenteel verschil in visie. Waarom sponsoren zij die denken profijt te puren uit deze serie niet zelf wat meer? Waarom moet de gemeenschap daarvoor opdraaien? De uiteindelijke vraag is of het gemeentebestuur echt geen betere doelen kan bedenken die het leven in Kortrijk voor iedereen wat aangenamer maken. Een beter openbaar vervoer bijvoorbeeld. Om maar iets te noemen. Als ik jou goed begrepen heb, niet dus. Jij verkiest airplay ten voordele van de privé-sector.

De vergelijking met Sedes en Belli loopt om verschillende redenen ook al mank. Oostende heeft om te beginnen niet die kwalijke reputatie die Kortrijk in de rest van het land wel heeft. Ik heb ook nergens beweerd dat een tv-serie een stad een bepaalde reputatie kan geven. Ik stelde enkel dat de Kronenborgs clichébevestigend is wat Kortrijk betreft. En dat we dergelijke publiciteit kunnen missen. Zelfs de burgemeester is het op dat vlak met mij eens (maar is niet consequent). Snap je de nuance een beetje, Bart?

Tenslotte is het wel vreemd dat iemand die het niet eens is met beslissingen van het stadsbestuur (of van Bart Hanson) en daar kritiek op geeft meteen maar het predicaat 'zaag' opgespeld krijgt. Een reflex die eigen is aan totalitaire systemen. Die kunnen ook niet met kritiek om. Of er veel mensen het met mij eens zijn of weinig is voor mij trouwens niet relevant. Ik schrijf wat ik denk. Zolang dat van jou nog kan en mag, Bart.

Succes met de filmcarrière, trouwens!

Gepost door: Pär Ongeluck, Compostmeester | 16-03-09

De commentaren zijn gesloten.