26-02-08

Grote onderscheiding voor verkeershandhaving Politiezone VLAS in Kortrijk

jail16
De politiezone VLAS heeft in 2007 haar actieplannen 'verkeershandhaving' en 'verminderen verkeersslachtoffers' uitstekend uitgevoerd. Dat blijkt uit een evaluatie die aan de politieraad werd voorgelegd. Die actieplannen maken deel uit van het onderdeel 'veiligheid en leefbaarheid' in het zonaal veiligheidsplan 2005-2006. De beoordeling is niet zomaar een vrijblijvend schouderklopje: ze is gebaseerd op cijfermatig vastgelegde doelstellingen. Geen nonsens dus; je haalt je doelstellingen of je haalt ze niet. De VLAS-politie heeft ze gehaald, wat het verkeer betreft.

De politie van de zone VLAS (Kortrijk, Kuurne en Lendelede) had zich voor 2007 voorgenomen - en de actieplannen werden goedgekeurd door de politieraad - om vooral verkeersinbreuken die als agressief ervaren worden aan te pakken. Het korps gaat ervan uit dat een verhoogde pakkans daartoe de aangewezen methode is.

Teltegel

Tegen eind 2007 wilde de politie op plaatsen waar overdreven snelheid als buurtprobleem gemeld wordt, de snelheidsduivels temmen. Men is daar uitstekend in geslaagd. Op 31 plaatsen werd een week lang het snelheidsinformatiebord ("u rijdt 75 km per uur - u rijdt te vlug!") opgesteld; een waarschuwing die heel preventief werkt. Dat is beduidend meer dan de geplande 24 keer.

Ook ruim boven de operationele doelstelling van 120 uur was de 167 uur dat de politie bemande snelheidscontroles uitvoerde, maandelijks meer dan 6 uur op plaatsen waar de gemiddelde snelheid boven het aanvaardbaar niveau ligt. Een deel van die controles werd vooraf publiek aangekondigd, onder meer op de zeer professioneel uitgewerkte website van de politiezone (www.pzvlas.be).

Iets minder goed - maar dat lag buiten de verantwoordelijkheid van de politie - was het meten van de verkeerssnelheid op plaatsen waar problemen werden gemeld. Het was de bedoeling op minstens 24 plaatsen een 'teltegel' te plaatsen. De politie is maar aan 22 keer geraakt. Een verklaring is dat dit materiaal ook gebruikt wordt door de stad, ter voorbereiding van geplande verbouwingen van wegen. Een andere reden is dat een van de twee teltegels onherstelbaar beschadigd werd in het najaar.

Hinderlijk parkeren

Een ander aandachtspunt van de politie was het tegengaan van hinderlijk parkeren, zowel door preventieve campagnes als door repressief optreden. In 2007 werden 38 plaatsen gespot van wildparkeren, en dat zou niet zo erg zijn als die achtergelaten wagens niet de veiligheid van voetgangers en fietsers in gevaar zou brengen. Waarschuwingen en zo nodig boetes maakten dat er op 32 van die plekken beschaafder geparkeerd wordt. De doelstelling was dat resultaat te bereiken op 5 plaatsen; meer dan geslaagd dus. Intussen heeft men vastgesteld dat het probleem van wildparkeren zich verlegd naar andere knelpunten; die worden dit jaar aangepakt.

Ergerlijk is het innemen van stalplaatsen voor wagens van gehandicapte personen. Die plaatsen zijn continu gecontroleerd. Op 1970 controles van voorbehouden parkeerplaatsen bleken er 62 bezet door chauffeurs zonder de vereiste kaart. Dat is 3,15%. Hoewel het aantal controles ruimschoots het vooropgestelde doel overschrijdt, geeft de politie zich toch maar een voldoende. Het aantal inbreuken is immers gestegen. In 2006 werden er slechts 15 pv's opgesteld op 1848 controles; dat gaf een inbreukenquote van slechts 0,81%.

De politie schoot ook De Lijn ter hulp. De busmaatschappij voerde eind 2006 immers een waarschuwingscampagne gericht tegen foutief parkeren op busstopplaatsen. Die campagne kreeg een staart in het voorjaar van 2007 door een verscherpt repressief toezicht van de politie. In die periode werden er 275 controles uitgevoerd op stopplaatsen waar De Lijn problemen signaleerde. 6 keer werd een pv opgemaakt.

Verkeersslachtoffers

Een vanzelfsprekende hoofddoelstelling van de verkeershandhaving is het verminderen van het aantal slachtoffers, gewonden en doden. De politie geeft zichzelf voor die strategische doelstelling geen onderscheiding - wel een voldoende. De vooropgestelde acties zijn wel degelijk meer dan behoorlijk uitgevoerd, maar toch is het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel van een daling van 2004 tot 2006 opnieuw gestegen in 2007. Van 480 in 2006 tot 522 in 2007, een stijging van 8,75%.

Vooreerst poogt men verkeersongevallen te verminderen door overdreven snelheid te bestrijden. In 2007 werd, naast de voormelde 167 uur in de buurten, ook 126 uur bemande snelsheidscontrole uitgevoerd op de invalswegen. Daarbij werden bijna 40.000 voertuigen gecontroleerd. Bijna 3000 wagens reden te rap. Het aantal inbreuken is opnieuw aan het toenemen. Daarenboven wordt er ook gewerkt met flitspalen. de statistiek toont voor 2007 niet minder dan 6500 uren - 500 meer dan de doelstelling - onbemande controles; 2 miljoen voertuigen werden op hun snelheid gecontroleerd. Een dikke 3000 wagens reden te snel en 385 wagens vlamden door een rood licht.

Voorts moesten 638 chauffeurs bij verkeersongevallen met lichamelijk letsel een alcohol-ademtest afleggen. Bijna 10% bleken onder invloed. Bij niet aangekondigde controle-acties moesten 927 chauffeurs in het zakje blazen; iets meer dan 5% hadden een glaasje te veel op. De politie is een beetje tekeurgesteld over dat resultaat; zij hadden gehoopt het aantal drinkers achter het stuur te verminderen tot 5%. Nog in 2007 gaf de politie in de zone VLAS 17 voordrachten op scholen over het gevaar van drank- en drigsmisbruik in het verkeer. Een keer werd een drugscontrole-actie gehouden in samenwerking met de West-Vlaamse Politieschool. Van de 68 gecontroleerde chauffeurs bleken er 4 onder invloed van drugs.

Andere controles op de weg betroffen het gebruik van de gordel, het kinderzitje en het gsm-gebruik achter het stuur. Niet minder dan 127 uur onaangekondigde controles werden hieraan besteed; de doelstelling was slechts 72 uur. Meer dan 17% van de gecontroleerde personen droegen de gordel niet. 48 chauffeurs hielden hun gsm aan het oor terwijl ze reden.

Opgefokt 

De politie blijft een nimmer aflatende strijd voeren tegen de opgefokte brommers. Een enkele keer was de politie door een schoolkdirectie uitgenodigd om ter plekke de gemotoriseerde tweewielers van leerlingen te komen controleren. De scholiere waren wel op voorhand getipt. De brommers bleken in orde. Grijns, maar preventief zal dit wel gewerkt hebben. Van zes brommers die bij een ongeval waren betrokken, bleken er liefst vijf niet in orde! 197 bromfietsen werden onderzocht bij gerichte controles; 10% hadden een opgedreven motor. 265 scooters werden gecontroleerd bij niet -gerichte controles; daarvan waren er 6,5% niet orde.

Ook de fietsers ontsnappen niet aan het wakend oog van de politie. Van 1800 gecontroleerde fietsen in een waarschuwingsactie waren er meer dan 40% met een defecte verlichting. Die preventieve actie werd gevolgd door een repressieve actie. Bij die controle werden 326 fietsers tot stilstand gebracht en hier was een op drie niet in orde met zijn lichten. Toch wel ontstellende cijfers.

Vermeldenswaard is nog dat ook in 2007 minderjarigen die in overtreding waren bevonden, de kans kregen een boete te ontlopen door een verkeersklas te volgen. Er werden vijf verkeersklassen georganiseerd, bijgewoond door 69 berouwvolle jongeren. Zie ook een eerder stuk over die alternatieve sanctie.

De commentaren zijn gesloten.