14-09-07

Keert Delhaize-Noord zich af van de buurt?

DN31

Delhaize Groep mag de parking van zijn winkel Delhaize-Noord in Kortrijk afsluiten met slagbomen. Het stadsbestuur gaf daartoe de toestemming. Die beslissing zal niet goed onthaald worden in de dichtbevolkte Vaartbuurt waarin de supermarkt is gelegen. De parkeerdruk is er erg hoog en de parking van Delhaize biedt er een reserve voor de momenten, meestal 's avonds, waarop alle stalmogelijkheid in de omliggende straten bezet is. De aangevoerde reden van veiligheid houdt weinig steek. Hier had het stadsbestuur moeten onderhandelen, in het belang van de buurt en van het gezond verstand.

De Delhaize Groep heeft voor haar grote winkel Kortrijk Noord (Gentsesteenweg-Stasegemsesteenweg) een vergunning aangevraagd om haar parking te mogen afsluiten met slagbomen. In de voortuin van de supermarkt is nu een parkeerterrein ingericht voor 113 wagens, zonder meer te bereiken vanuit de Gentsesteenweg en de Stasegemsestraat. Het stadsbestuur, CD&V-Open VLD, heeft die vergunning op 28 augustus jl. zonder problemen afgeleverd.

De slagbomen zullen worden geplaatst ter hoogte van de in- en uitritten in beide straten. In de Gentsesteenweg worden daarbij twee stalplaatsen opgeofferd voor een plantsoentje. Hoewel dergelijke werken zijn vrijgesteld van de medewerking van een architect, heeft de winkelketen er toch een onder de arm genomen. De stad vroeg ook het advies op van de Administratie Wegen en Verkeer; en dat advies was voorwaardelijk gunstig.

Administratief was hier reden te vinden om de vergunning te weigeren. Maar het stadsbestuur had toch een poging kunnen ondernemen om Delhaize op andere gedachten te brengen. De afsluiten van de grote parking is nadelig voor de leefbaarheid van de dichtbevolkte en toch al niet erg bevoordeelde buurt.

In de buurt heerst een hoge parkeerdruk, vooral na de werkuren. De Stasegemsestraat wordt gekenmerkt door arbeiderswoningen die veelal geen 4 meter breed zijn. Die huizen zijn minder breed dan de wagen die de bewoners voor hun deur laten buitenslapen; en voor dat buitenslapen is er gewoonweg niet voldoende plaats. Bovendien zijn er in de onmiddellijke omgeving tal van stedelijke functies gevestigd die zowel overdag al 's avonds autoverkeer aantrekken dat daar ook moet geparkeerd geraken. Kant Stasegemsestraat denk ik aan de seniorie De Korenbloem, het buurtactiviteitencentrum in de poortgebouw van de gewezen Vetex-fabriek, de school De Bloesem, de moskee van Kortrijk, een bushalte, enzovoort. De Gentsesteenweg is een van de grote invalswegen van Kortrijk en herbergt talrijke handelszaken, waaronder de cafés en restaurants ook vooral na sluitingstijd van Delhaize klanten en parkingzoekers aantrekken. 

Al enkele jaren is zowel de stad als het Stedelijk Ontwikkelingsbedrijf op zoek naar een zinvolle invulling van het gespaard gebleven centrale gebouw van de gewezen Vetexfabriek in die buurt. Het grootste deel van die fabrieksterreinen zijn intussen vrijgemaakt en zullen - als de sanering van de vervuilde gronden ooit slaagt - plaats bieden aan een trendy parkwijk. Bij de besprekingen daarover is al vaker het idee geopperd om de toename van de parkeerdruk door het Vetexproject op te vangen op het parkeerterrein van Delhaize. Men ging de directie daarover aanspreken. De vergunning die nu is afgeleverd, gaat regelrecht tegen dat logische voornemen in.

De reden die Delhaize inroept om slagbomen te plaatsen, is de veiligheid. Dat argument snijdt geen hout. Zelfs met slagbomen kunnen inbrekers zonder enige moeite zich een weg verschaffen tot in de supermarkt. In tegendeel: als men er na de sluitingsuren van de winkel de buurt zou laten parkeren, zou dat extra sociale controle opleveren die potentiële inbrekers zou afschrikken. 

DN11

10:37 Gepost in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Jammer voor de middenstanders in de buurt. Zonder slagbomen kon je daar tijdens de sluitingsuren van de Delhaize gemakkelijk je auto kwijt als je naar de Chinees ging of de frituur.

Delhaize zou beter de slagbomen laten werken tijdens de openingsuren, en open laten staan tijdens de sluitingsuren.
Betonnen paaltjes voor de uitstalramen en een goed alarmsysteem en nachtelijke politiepatrouilles die regelmatig een hoekje afsnijden van Stasegemsestwg naar de Gentsestwg, en sociale controle van laatparkeerders, is wellicht effectiever voor de veiligheid dan gesloten slagbomen. En is alleszins beter voor het imago van Delhaize dan een lege parking terwijl er overal parking te kort is.

Bart Hanson

Gepost door: Bart Hanson | 21-09-07

slagbomen en dan ? Als Delhaize haar parking wil afsluiten, zal er wel een grondige reden voor zijn. NATUURLIJK speelt de veiligheid. Waarom zouden ze daar bij Delhaize voor de lol de buurtbewoners (klanten) treiteren ?
Het mogelijks parkeerprobleem in de buurt moet niet door een privaat bedrijf opgelost worden. Dat is de verantwoordelijkheid van de stad.

Gepost door: walter maes | 27-09-07

Praten Het avond- en nachtelijk parkeerprobleem in de buurt van Delhaize-Noord is inderdaad de verantwoordelijkheid van de stad. Precies daarom dring ik erop aan dat de stad zou gaan praten met het grootwarenhuis (intussen ook Postpunt). Die 113 lege parkeerplaatsen zullen de ogen uitsteken van wie in de Stasegemsestraat, de Vaartstraat of de Gentsesteenweg geen plek vindt om zijn wagen te laten buitenslapen.

En het zal geen slagboom zijn die boeven ervan zal weerhouden om in het grootwarenhuis hun slag te slaan. Een aantal auto's op de parking is een effectiever afschrikmiddel; je weet dan als rabauw nooit of er iemand, een bewaker, in de winkel is of niet.

Gepost door: marc | 27-09-07

Emil Skoda Zelf zou ik inderdaad niet graag de rabauw zijn die zich laat verjagen door een troep in de steek gelaten Opel Kadetten en roestige Oldtimer wrakken van Emil Skoda.

Gepost door: walter maes | 28-09-07

De commentaren zijn gesloten.