18-09-06

Elektrisch aangedreven paarden voldoen nog niet

Wagens aangedreven met elektriciteit zijn momenteel nog altijd kreupele paarden. Die technologie is nog niet zoals het hoort. Stad Kortrijk experimenteert al langer met 'propere motoren', maar die prototypewagens zijn lang niet altijd een succes. Drie wagens op elektriciteit stonden meer in panne dan ze reden. Na een stevig potje onderhandelen waren de betrokken garages bereid de niet-rijklare wagens te ruilen voor auto's op klassieke brandstof. In de gemeenteraad ging niet iedereen daarmee akkoord; ik wel.

Stad Kortrijk neemt al lang voorzichtig het voortouw in het gebruik van auto's met milieuvriendelijker motoren. De stadslucht kan heel wat verbeteren als al die auto's, vrachtwagens en bussen niet voortdurend verbrandingsgassen en fijn stof zouden lozen. Dat autorook de gevels vervuilt en aantast, weet iedereen. Reeds onder burgemeester Sansen, zowat 15 jaar geleden, pionierde de stad samen met De Lijn, naar het voorbeeld van Utrecht, met aardgasmotoren. Zo werden een paar jaar geleden ook enkele dienstwagens aangeschaft op elektriciteit.

Bij garage Vereecke werd een prototype van Citroën aangekocht, bij Vandecasteele een paar Peugeots. Twee wagens werden ingezet bij het stedelijk parkeerbedrijf Parko, eentje bij de directie Stadsplanning en Ontwikkeling. Maar de wagen vielen erg tegen. Na een reeks pannes bleek de vervanging van de transactiebatterijen veel te duur om verantwoord te zijn.

Met de garage Vereecke kon het probleem in der minne geregeld worden. De garage nam de wagen terug en gaf in ruil een nieuwe wagen op klassieke brandstof. De stad moest alleen een kleine opleg doen van 3.025 euro.

Garage Vandecasteele was minder toeschietelijk. De onderhandelingen stevenden recht af op een geschil voor de rechtbank. Maar uiteindelijk gaf de garage zijn akkoord om een dading (overeenkomst om niet naar de rechter te stappen) af te sluiten. Daarin verklaart Vandecasteele zich bereid om eveneens zijn elektrische wagens terug te nemen en te vervangen door twee klassieke wagens op diesel. Ook hier betaalt de stad een geringe opleg.

Daarmee is er nu geen enkele wagen op elektriciteit meer in de stedelijke vloot. Piet Missiaen, spirit, en Cathy Matthieu, Groen!, vonden dat in de gemeenteraad een 'achteruitgang'. Ik ben het daar niet mee eens. Een wagen die voortdurend in panne staat en waaraan de onderhoudskosten torenhoog zijn, past niet in het wagenpark van de stad. In Nederland, waar de steden en gemeenten al jaren verder staan in het gebruik van 'schone wagens', wordt de technologie van elektrische aandrijving daarom voorlopig nog geweerd, in Haarlem bijvoorbeeld.

Bovendien mogen de milieuvoordelen van elektrische wagens niet overschat worden. Wagens op stroom produceren geen uitlaatgassen op de weg - dat is het grote voordeel -, maar de elektriciteitscentrales waar die stroom wordt opgewekt, hebben wel degelijk rokende schouwen (als het geen kerncentrales zijn met nucleair probleemafval). Zo berekend veroorzaken elektrische wagens bijvoorbeeld 30% meer uitstoot van zwavelzuur dan dieselwagens.

Ik ben voorstander van zo proper mogelijke dienstwagens in Kortrijk, maar ze moeten operationeel zijn. Andere technologieën (bijvoorbeeld ook klassieke wagens met de beste filters en katalysatoren) zijn voorlopig veel beter dan wagens op elektriciteit. En de minst vervuilende wagen is nog altijd de wagen die voor dienstverplaatsingen zoveel mogelijk vervangen wordt door de fiets.

Commentaren

geen elentriek Marc,

Ons pleidooi is om die slechte auto's op elektriciteit te vervangen door auto's op niet-fossiele brandstoffen (bvb. biodiesel) i.p.v. op diesel. Die techniek staat ondertussen wel op punt en kost niet zo heel veel meer. Ook biodiesel zelf zal binnen afzienbare termijn minder kosten dan diesel. Voor de burgemeester hadden we liever een hybride wagen gezien i.p.v. een Audi A8 op diesel. Die bestaan ook in de categorie van luxewagens. In die zin vonden we beide beslissingen van de gemeenteraad een achteruitgang. Maar alles is relatief natuurlijk.

Groeten,

Bart

Gepost door: Bart | 19-09-06

Biodiesel Zelf ben ik fervent voorstander van biodiesel. Het is een veel properder brandstof dan de aardolieproducten. De uitlaatgassen brengen niet meer CO² in de lucht dan er door de koolzaadplanten worden opgenomen; daardoor helpt biodiesel (koolzaadolie vooral) de opwarming van de aarde afremmen. En bovendien vergt gebruik van biodiesel geen peperdure aanpassingen aan de bestaande motoren; de technologie staat op punt. Alleen de distributie van die propere brandstof laat nog te wensen over. Maar hierin zou een stadsbestuur een doorbraak kunnen forceren. Daarover zijn wij het dus eens.
Maar zwijg mij van die wagens op piles. Dan nog liever klassieke wagens met doeltreffende filters. Overigens volstaat een ombouwkit van zowat 250 euro om een klassieke dieselwagen ook op olies van plantaardige oorsprong te laten rijden.

Gepost door: marc | 19-09-06

elentrieken oto Moest iedereen nu eens meer met de fiets rijden dan is het probleem zo opgelost zeker voor onze diensten die toch in stad rondrijden met inbegrip van onze burgervader.
Meschiens eens vragen aan die grote groene jongen in jullie partij die heeft geen auto meer of tochnog???

m.vr.gr.
Philippe

Gepost door: phm | 19-09-06

en LPG ? O.a. het gemeentebestuur van Wevelgem kiest voor LPG, intercommunales zoals de WVEM kiezen voor bestelwagens op aardgas: beiden 'proven technology' volgens mij en op zowat alle modellen verkrijgbaar.

Gepost door: steven | 19-09-06

De commentaren zijn gesloten.