07-06-06

Parkeerruimte voor bewoners Stasegemsestraat en omgeving

Het is een oud zeer in de wijk rond de Stasegemsestraat: de auto's zijn breder dan de meeste huizen en bijna iedereen laat zijn wagen buitenslapen. Personeel en bezoekers van verschillende instellingen verscherpen nog de parkeerdruk. Daar wordt nu een mouw aan gepast. De gemeenteraad voert betalend parkeren in, behalve voor de bewoners.

Het was een van de eerste eisen van het bewonerscomité Vaart in de jaren negentig: "Stadbestuur, zoek een oplossing voor het parkeerprobleem in de omgeving van de Stasegemsestraat". Die oplossing komt eraan.

De parkeerdruk in de Stasegemsestraat en de zijstraatjes naar de Vaart (laatste stuk Vaartstraat, Schaekenstraat en Groeningekaai) is met de jaren nog toegenomen. Het stadskwartier maakt deel uit van de 19e-eeuwse strook die nauw aansluit bij het stadscentrum. Je vindt er overwegend oude arbeidershuisjes, die blijkbaar voldoen aan een actuele behoefte van betaalbare woningen. Ze worden door de bewoners stapje voor stapje opgeknapt, soms na jarenlange verwaarlozing. Eigenlijk zijn het ideale woningen voor jonge startende gezinnen. Vriend Wesley Bille kocht er onlangs een.

In de directe omgeving nam de stad al maatregelen. Blauwe zones werden ingericht in de Gentsepoort, Veldstraat ende wijk Sint-Jan. In de Passionistenlaan (langs de spoorweg) kwam er betalend parkeren aan de bewoonde kant. Bovendien zet het personeel van het rusthuis en dienstencentrum De Korenbloem en van de bijzondere school De Bloesem zich ook ind die straten, soms voor een hele dag. En dan vergeten wij nog het publiek van de Sint-Janskerk en de moskee.

De woonomgeving telt 164 parkeerplaatsen te delen door 239 gezinnen. Het staat er dus meestal vol auto's. Nieuwe projecten in de buurt kunnen het probleem alleen maar opdrijven. Op de terreinen van de gewezen fabriek Vetex komen er een jeugd- en wijkcentrum, een nieuwe woonwijk en garages voor de buurt. In de Stasegemsestraat wordt Steverlyncks fabriek omgebouwd tot 54 lofts (Lofting Group) en 7 eengezinswoningen (Manchester). Ook in de Groeningekaai komen nieuwe woningen.

Op 15 mei jl. zakten 45 bewoners af naar een buurtvergadering over het parkeerprobleem. Het resultaat is het volgende voorstel. In de betrokken straten wordt betalend parkeren ingevoerd tegen dagtarief (1e uur gratis, 2 euro voor 8 uur). Op die manier hoopt men de langparkeerders die er niet wonen, aan te sporen zich te plaatsen op nabijgelegen gratis parkeerplaatsen in de Passionistenlaan, Groeningekaai en Visserskaai. De bushalte aan De Bloesem wordt niet langer een hele dag voorbehouden maar alleen nog bij het begin en het einde van de schooltijd.

De bewoners krijgen een uitzondering op dat betalend parkeren. De regeling zou ingaan vanaf 1 augustus 2006. Een maatregel die de leefbaarheid van de buurt ten zeerste zal verbeteren.

 

De commentaren zijn gesloten.