03-06-06

Jong links, animo in Kortrijk, zet armoede op stoep extreem-rijken

De Milllionaire Fair ontstond in Amsterdam, een initiatief van Gurath Media Group uit Amsterdam, die ook het glossy magazine Millionaire uitgeeft. Nadien gingen de organisatoren hun decadente luxe presenteren in landen waar een groot deel van de bevolking kampt met afgrijselijke armoede zoals Rusland (Moskou) en China (Shanghai). Kortrijk is de vierde stad waar de beurs de haar tenten opslaat. Of Kortrijk daar 'preus' (Kortrijks voor trots) moet op zijn, is maar de vraag. Jong Links, animo in Kortrijk hield op de openingsplechtigheid alvast een ontwapenende actie (foto Johan Anckaert).

Het vel op de Europese luxe-melkkom is van 2 tot 5 juni te vinden in Kortrijk Xpo, waar een zestigtal firma’s allerhande onvoorstelbare producten en diensten voor extreem-rijke verspillers aanbieden.

"Alles wat glamour en luxe uitstraalt hier verzamelt onder één dak" schrijven de organisatoren in hun perstekst met een knoert van een dt-fout.


"Juwelen van 20.000 euro, privé jets, jachten van ettelijke miljoenen euro's, een privaat eiland in Dubai en exclusieve auto’s schitteren hier in al hun pracht. Vastgoed, mode, interieurdecoratie, tuinarchitectuur en reizen komen er uitgebreid aan bod. Uiteraard wordt men ook culinair verwend. Dit alles wordt rijkelijk overgoten met enkel de beste champagne en kaviaar! Een uitgelezen kans dus om kennis te maken met de wereld van oneindig plezier!" Tot zover de uitgevers van Millionaire.

 

Niet zonder ironie omschrijven de organisatoren hun evenement als "een beurs voor het grote publiek". De entree is 'slechts' 35 euro. Kinderen onder de 3 jaar gratis.

 

Kansarme kinderen

 

Onder het oog van camera's van diverse zenders protesteerde de jongerengroep Jong Links, animo in Kortrijk (sp.a) bij de opening van de beurs. Jonglinkser Bert Herrewyn verklaarde: ,,We stellen ons vragen bij het onbegrip dat deze beurs uitstraalt voor de groeiende kloof tussen arm en rijk. Wij zijn niet zozeer tegen rijkdom, maar we willen dat iedereen erin kan delen en dat de situatie van de armen verbetert".

 

De sensibiliseringsactie werd heel slim verpakt in een inzameling van speelgoed voor kansarme kinderen. Jong Links voert trouwens al enkele jaren een dergelijke actie rond nieuwjaar. De bezoekers van deze beurs voor euromiljonairs werden op die manier geconfronteerd met het bestaan van armen.

 

Bij sommigen drong de humane boodschap door. Van een beursganger, Eric Vierstraete, zaakvoerder van de Maxi Stock in Ichtegem, kreeg Jong Links het aanbod om voor een paar duizend euro speelgoed te gaan ophalen. De politie hield discreet een oogje in het zeil. Verder waren er geen incidenten.

 

Ook Welzijnszorg nam met een persbericht stelling tegen de beurs.

 

Zie ook: http://www.millionairefair.be en http://www.jonglinks.be

 

Commentaren

ik ben beschaamd als ik zie dat in mijn bruisende
stad een beurs voor die happy few miljonairs doorgaat...
foei
in een tijd, waar velen op zoek zijn naar die ene job, of
amper rondkomen met hun loon..
toch nog een zonnig sinxenweekend, Marc
en tot vrijdag
grts
vhike

Gepost door: vhike | 03-06-06

Plastieken bloemen op de fake millionaire fair
We hebben de beurs bezocht...

Het ware beter dat 'tegenstanders', vooraleer hun licht te laten schijnen, zelf ook eens gaan zien waarover het maar gaat.
Namelijk over niets.
Helemaal totaal volkomen NIETS.
Een 'beurs' met een reusachtig gebakkenlucht gehalte.

Het is een raadsel waaom er dan zoveel heisa wordt gemaakt over een zogenaamde 'millionaire fair' van drie keer niks met enkele luxe auto's, een paar juwelenstandjes, twee internationale immobureau's, 2 gedrochten van jachten, vijf veredelde Ikea meubelstanden, een sauna en een bubbelbad, Limelighter en Buda-knuisteneilander Stef Vandemeulebroecke met zijn domotica, een ondergoed stand, een 'wellness'-stand, een rodewijn stand, een Piper Heidsieck en een Chivas stand, een plastieken bloemen stand, een massage stand, een parfumerie stand en een leger in het zwart geklede 'bewakers'.

De organisator is een beslagen commerciële snaak. Een gewiekste Hollandse poenpakker natuurlijk zoals 90% van de standhouders op de beurs.

Als de Kortrijkse Expo Hallen daar beter van worden, waarom niet ?
Daar dienen ze toch voor !

En de azijnpissers die last hebben met het etaleren van pseudo of echte luxe bergen beter hun afgunst op tot ze zelf aan de beurt zijn.

Gepost door: walter maes | 06-06-06

De commentaren zijn gesloten.