21-03-06

Kortrijk laat Belgacom varen

Sorry voor de wat cynische titel en prent, maar Kortrijk zegt Belgacom vaarwel om over te stappen op Telenet, voor de vaste telefonie van de stadsdiensten. De vroegere RTT zal zich nog moeten reppen om niet ook de Politiezone VLAS en het stedelijk parkeerbedrijf Parko kwijt te spelen. Nochtans scheelde het niet veel in prijs. In de hoogoplopende concurrentiestrijd biedt Telenet evenwel de voordeligste ristorno's.

Als socialist die weloverwogen tot de partij  toetrad in de jaren zeventig - voor sommigen ben ik nog altijd een 'overkomer' - heb ik een emotionele band met Belgacom, de rechtsopvolger van de staatsregie voor moderne communicatie. Voor het half geprivatiseerde concern hoef ik mij overigens niet te schamen; Belgacom volgt de telecommunicatietechnologie op de voet. Maar ook die markt heeft Europa onderhevig gemaakt aan de concurrentie, en het hanengevecht woedt in alle hevigheid. Dat zou in het voordeel moeten zijn van de consument.

Ook stad Kortrijk consumeert een indrukwekkend volume telefoniediensten. De stad heeft volgens het boekje de markt bevraagd. Ook Versatel, Mobistar, Euphony en Colt Telecom waren uitgenodigd, maar alleen Belgacom en Telenet dienden een offerte in.

Belgacom was tot nu toe de huistelefoonmaatschappij van de stad. Telenet had zich al binnen gewrongen bij het OCMW, maar nog niet bij de stadsdiensten. Na de liberalisering van de telecom-markt, had de stad in 2000 met Belgacom een 'Belgacom Corporate Benefit Pro'-contract afgesloten. De stad handelde toen ook in naam van het OCMW. Een jaar later had Belgacom een extra korting toegestaan in een 'Belgacom Corporate Benefit Exclusive'-contract. Dat contract liep vorig jaar ten einde maar is telkens met een maand verlengd.

Uit stevige onderhandelingen met beide maatschappijen blijkt dat ze allebei diep onder de ramingsprijs duiken. Belgacom is het voordeligst over 3 jaar en Telenet over 6 jaar. Maar het scheelt slechts een peulschil. Het verschil moest zich dus manifesteren in de bijkomende kortingen. NV Belgacom was bereid, onder bepaalde voorwaarden, 115.000 euro terug te storten, gespreid over 3 jaar (45.000 in 2006, 45.000 in 2007 en 25.000 euro in 2008). NV Telenet komt vlugger met zijn geld: 50.000 euro gestort binnen de drie maanden na ondertekening van het contract, zonder enige voorwaarde.

De onvoorwaardelijke vrijgevigheid van Telenet gaf de doorslag. Op 1 april 2006 wordt het lopende contract met Belgacom opgezegd. Telenet krijgt het contract voor de vaste telefonie van de stad tot 31 december 2008 tegen de onderhandelde prijs van 281.426,08 euro (BTW inbegrepen).

Als ik het goed versta, heeft Belgacom nu nog een contract met de stad voor de aansluiting van diverse stadsgebouwen op een intern netwerk (Virtual Private Netwerk). Het loopt eind 2007 af.

Overigens ben ik blij dat het stadsbestuur beslist heeft 2006 uit te roepen tot het 'Jaar van de Taal' voor de stadsdiensten. Punt 6.2 van de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2006 bevat misschien wel een schat aan feitelijke gegevens, maar die zijn volstrekt onsamenhangend bijeengegooid. Men zou ook wel eens mogen afstappen van de bureaucratische stijl die zinnen produceert van drie volle bladzijden met ontelbare gelet-op's en overwegende-dat's. Leesbaar is anders!

Commentaren

en de burger maar betalen net zoals wij in Oostende met het ziekenhuis per gesprek meer dan een Euro moeten ophoesten voor elk gesprek omdat die wegens hun eigen zogenaamde besparingen intern naar Telenet gingen en er dus geen zier om geven dat ze openbare publieke instellingen zijn die er voor de burgers zijn en niet omgekeerd en waardoor de burgers dus maar meer moeten betalen. Of dan moeten ze maar consequent zijn en overal 0800 nummers invoeren voor de gewone burgers.
Want door hetzelfde geld kan je zowel een 0903 nummer invoeren, dat kost bijna evenveel als een verbinding met een telenetdienst voor een belgacomgebruiker.
Anderzijds zetten ze zich vast in 1 technologie, de kabel en hangt voor hen daar nu alles van af. Soepelheid om in te spelen om nieuwe tendenzen hebben ze niet meer. Opgesloten in een monopolie die al verschillende keren hun prijzen unilateraal herzien en verhoogd heeft.
In Brussel zijn we ook op een alternatieve operator overgestapt (Mobistar) en het aantal onderbrekingen en technische problemen die we sindsdien kennen is een overheidsdienst onwaardig.
Melancholie naar Belgacom.
Len

Gepost door: len | 21-03-06

De commentaren zijn gesloten.