22-02-06

Cambio autodelen ook in Kortrijk?

Kunnen wij binnenkort ook in Kortrijk genieten van Cambio, een voordelige formule van autodelen? Het hangt ervan af wat de resultaten zijn van de haalbaarheidsenquête die nog loopt tot 15 maart. Hoe meer belangstellenden de enquête invullen, hoe meer kans dat er Cambio-standplaatsen komen in onze stad. In Gent, Brugge en Leuven loopt het project al geruime tijd; in Antwerpen is men pas gestart.
 
Cambio is een initiatief van Taxistop en de VTB-VAB, waarin ook de openbare vervoersmaatschappijen MIVB en De Lijn participeren. Als je niet elke dag een wagen nodig hebt, biedt het een interessante formule. Je hebt altijd een gepaste wagen naar keuze ter beschikking op momenten dat je er werkelijk een nodig hebt. Van onderhoud, verzekering, keuring en zelfs tanken hoef je je niet veel aan te trekken. Je krijgt een gedetailleerde factuur en je betaalt alleen je eigen gebruik van de wagen.
 
Wie aansluit bij Cambio ontvangt een Cambio-kaart met persoonlijke PIN-code. Daarmee heb je toegang tot alle Cambio-wagens in alle Cambio-steden (tot heden: Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Leuven, Luik, Namen en Louvain-la-Neuve). Je reserveert de auto waar je dat wenst; dat kan telefonisch en op het internet, de klok rond. Je haalt de wagen af op zijn standplaats en je brengt hem er terug na gebruik. Maandelijks krijg je een afrekening. Je hebt keuzes tussen wagens in 4 klassen. In klasse 1 vind je bijvoorbeeld een Corsa C 3 doors; in klasse 2 een Renault Kangoo; in klasse 3 een Astra Break G; en in klasse 4 een Opel Zafira.
 
Tarieven
 
Cambio autodelen is op het eerste gezicht niet goedkoop. Maar reken eens precies uit wat een eigen wagen kost zonder dat je er een kilometer mee gereden hebt: je zal versteld staan van de besparing die je kunt doen door over te stappen op autodelen. Cambio maakt je in feite bewust van dat vele geld dat je geruisloos kwijtspeelt door koning auto. Op de website van Cambio biedt Testaankoop een test aan om te berekenen of in jouw geval het autodelen voordelig is in vergelijking met een eigen wagen.
 
Er zijn drie basistarieven. Het Starttarief is voordelig als je minder dan 60 km per maand rijdt (alleen op zaterdag naar de Aldi en Delhaize bijvoorbeeld). je hebt lage instap- en abonnementskosten maar hogere gebruikskosten. Voor de meeste autogebruikers is het Bonustarief ideaal: lagere abonnementskost en voordelige gebruikskosten. Wie meer dat 170 km per maand rijdt, opteert het beste voor het Comforttarief: een iets hogere vaste kost, maar de voordeligste gebruikskosten.
 
In de formule Starttarief betaal je een eenmalige instapbijdrage van 33 euro en een maandelijkse abonnementsprijs van 3,3 euro. In het Bonustarief moet je 600 euro investeren in het project - je krijgt dat bedrag terug bij opzegging -, en betaal je 66 euro instapbijdrage en 6,6 euro voor het maandelijkse abonnement. In het Comforttarief komt daar nog eens 132 euro jaartoeslag bij.
 
Daar bovenop betaal je ook nog de gebruikskosten, een combinatie van een prijs per uur en een prijs per kilometer. De gebruikskosten variëren per klasse van wagen en zijn het hoogst in de Startformule: per uur tussen 2 (klasse 1) en 4,6 euro (klasse 5), en per kilometer (brandstof inbegrepen!) tussen 0,33 euro (klasse 1) en 0,41 euro (klasse 4 en 5); vanaf 101 km is er een ernstige afslag.
 
In de Bonusformule (voor de doorsneechauffeur) schommelt de uurprijs tussen de 1,75 euro (klasse 1) en de 3,95 euro (klasse 5). Er is ook een dagprijs mogelijk (24 uur): tussen 21 en 40 euro, en een weekprijs (7 volle dagen): tussen 125 en 240 euro. Daarbij komt nog de kilometerprijs (brandstof inbegrepen!) die schommelt tussen 0,24 en 0,36 euro per km onder de 100 km en tussen 0,20 en 0,25 euro boven de 100 km. De gebruikskosten zijn nog beduidend voordeliger in de Comfortformule.
 
Die uurprijs vind ik toch wat eigenaardig. Dat moet toch de chauffeurs aanzetten tot rap rijden en is een element van stress bij het gebruik. 's Nachts (van 23 tot 7 uur) betaal je evenwel geen uurprijs. Alle prijzen zijn inclusief brandstof, pechhulp, omnium en BTW. Bedrijven en professionele gebruikers kunnen goedkopere voorwaarden krijgen.
 
Daarenboven zijn er verschillende promoties. Zo krijgen jaarabonnees van de MIVB een korting bij Cambio van 25% op het abonnement en de financieringsbijdrage in de Bonusformule. Leden van de Fietsersbond krijgen een korting van 10 euro op de instapkost. En Stad Gent heeft voor haar personeel ook een fikse korting op de instapprijs bedongen - een suggestie voor het stadspersoneel van Kortrijk?
 
Het vermelden waard is het gratis busabonnement dat te verdienen valt bij De Lijn als men zijn eigen wagen opdoekt. Cambio maakt dat praktisch mogelijk.
 
 

Commentaren

CAMBIO in Kortrijk geachte heer lemaitre,

ten eerste proficiat met uw weblog; echt schitterend voor een ex-kortrijkzaan;
n.a.v. uw bericht omtrent CAMBIO in Kortrijk => heb jij enige indicatie dat CAMBIO er effectief komt ?

vriendelijke groeten,

tomas velghe
ex-Kortrijkzaan
nu-tevreden CAMBIO gebruiker Brussel sinds > 2 jaar

Gepost door: Tomas Velghe | 12-04-06

De commentaren zijn gesloten.