16-02-06

Dienstwagens stad slaan nieuwe wegen in

 

De stad slaat nieuwe wegen in met zijn dienstwagens. Voor het eerst wordt gekozen voor leasing in plaats van aankoop. En er wordt opnieuw een experiment gewaagd met milieuvriendelijker motoren na het fiasco van de aardgasmotoren van twaalf jaar geleden. Het gaat om 4 personenwagens, een camionette en een staatsiewagen voor de burgemeester.
 
De stad had vorig jaar de aankoop gepland van 5 dienstwagens ter vervanging van versleten wagens. Die aankoop is niet gebeurd. In de plaats daarvan heeft men een studie uitgevoerd naar mogelijke besparingen bij het 'rollend materieel'. Of liever: men heeft geprofiteerd van de scriptie die stadsambtenaar ing. Bruno Debrabandere, adjunct van de directeur, heeft gemaakt ter afsluiting van zijn managementsopleiding.
 
Uit de studie blijkt dat men beter afstapt van vaste dienstwagens voor bepaalde diensten en dat men beter een pool van dienstwagens vormt. Dan kan men het met minder wagens doen en tot 20% besparen. Bovendien zijn er vanzelfsprekende voordelen voor het milieu, heeft men minder parking nodig en zijn de dienstwagens meer beschikbaar.
 
Een tweede conclusie van de studie is dat het kostenbesparend kan werken als men overstapt naar leasing (huur op lange termijn) i.p.v. aankoop. Leasing is niet goedkoop maar kan voordelig zijn op de lange duur (vanaf 15.000 km per jaar). De stad betaalt een maandelijkse huurprijs all-in. Zowel de voorziene kosten (onderhoud en banden) als de onvoorziene (herstellingen, ongevallen) worden gedragen door de leasingmaatschappij. Aangezien het niet gaat over een aankoop, hoeft de stad geen BTW te betalen op de volledige prijs van de wagen. Zeer efficiënt is dat de stad nog maar een enkele factuur per maand moet boeken. Het vaste bedrag maakt een perfecte budgettering mogelijk.
 
Bij leasing blijft de stad vrij van keuze voor de dealer van wagen en banden. Onderhoud en herstelling worden verricht door de garagist van de leasingmaatschappij. De stedelijke garage, directie Facility, kan zich dan meer en meer specialiseren in bestelwagens en vrachtwagens.
 
Behalve de 4 dienstwagens, zou de stad ook een kleine bestelwagen en een nieuwe ambtswagen voor de burgemeester leasen. Een financiële vergelijking toont aan dat de investering over 5 jaar bij leasing 175.000 euro (BTW incl.) bedraagt en bij aankoop - zonder accidenten - : 180.372 euro (BTW incl.). Leasing zou dus 3% goedkoper zijn. Er wordt uitgegaan van 4 hybride dienstwagens van 27.500 euro het stuk, een camionette van 15.000 euro en een burgemeesterskoets van 38.000 euro (break of monovolume).
 
Een extra voordeel van leasing is dat de stad zich - op risico van de leasingmaatschappij - kan wagen aan experimentele motoren. Het is de bedoeling dat de 4 dienstwagens uitgerust worden met een gecombineerde elektrische/benzine-aandrijving.
 
Spirit-raadslid Piet Missiaen, ex-Groen!, dringt daar steevast op aan. Zelf ben ik groot voorstander van milieuvriendelijke technologie, maar ze moet werken en ze moet effectief milieuvriendelijk zijn. Onder burgemeester Antoon Sansen zijn we nog met de voltallige gemeenteraad naar Utrecht getrokken om Nederlandse experimenten te gaan bewonderen met aardgasmotoren. Maar de latere toepassingen in Kortrijk liepen op een sisser uit: de wagens bleken nauwelijks operationeel. Laat ons hopen dat onze nieuwe wagens het beter doen met hun elektrische aandrijving. En hopelijk wordt de elektriciteit opgewekt op een milieuvriendelijke wijze.
 
Is het alternatief van biodiesel onderzocht? Zie stukje van 16 december 2005.
 
Wat de ambtswagen van de burgemeester betreft, herinner ik met wat leedvermaak aan het lollige avontuur van burgemeester de Bethunes staatsiewagen in de vorige legislatuur. De wagen die men daarvoor eerst had aangekocht, heeft men onmiddellijk moeten inruilen. Het bleek immers dat de burgemeester, met zijn rijzige gestalte (dubbele meter), er niet in kon, ook niet met de meeste moeite van de wereld. Dat detail had men over het hoofd gezien bij de opmaak van het bestek. Kameraad Germain Coelembier heeft de zaak nog op een geestige manier ter sprake gebracht in de gemeenteraad.
 
Over hybride aandrijving zie bijvoorbeeld: http://www.emis.vito.be/mobiliteit/index.asp?pageChoice=H...

Commentaren

leasing vroeger en nu Ik herinner me niet meer in welk jaar, maar het was in de periode 1990-1996. De vroege jaren '90. Raadslid Frank Adins heeft toen voorgesteld om stadswagens te leasen.
Volgens het toenmalige College was dit ondoenbaar, onmogelijk en zeker niet financieel voordelig. Men was zelfs verbolgen over het voorstel.

Gepost door: Frans Lavaert | 16-02-06

De commentaren zijn gesloten.