14-01-06

Hectaren parking op Hoog Kortrijk

Voorlopig geen parkeerproblemen meer om en rond Xpo en Kinepolis Kortrijk. Zelfs niet bij de gigantische beurs Matexpo. Stad Kortrijk heeft een toezegging op zak van diverse bedrijven op het Kennedypark en elders op Hoog Kortrijk. Zij stellen hun grote parkings op topdagen ter beschikking van Parko, het stedelijke parkeerbedrijf van Kortrijk. Samen met zijn eigen P&R-parking en de parkings van Kinepolis en Xpo, heeft Parko daarmee 5.000 stalplaatsen in aanbod. Nu nog een goede voetgangersverbinding maken tussen die extra parkeerplaatsen en de beurshallen en de megabioscoop.

 

Vind maar eens een parkeerplaats op topdagen van het Kortrijkse beurscomplex Xpo. Zo trekt Matexpo, een van de grootse vakbeurzen van bouwmaterieel, op vijf dagen niet minder dan 35.000 bezoekers. Bovendien neemt de beurs buiten de hallen ook 90.000 m² exporuimte in open lucht in en dat is bijna de ganse eigen parking van Xpo. Noodgedwongen zwermen bezoekers op zoek naar een parkeerplaats dan uit naar verder af gelegen locaties, in het slechtste geval in residentiële buurten. Het was dringend nodig dat de stad daar wat orde in de chaos schiep. Men is een globaal parkeerbeleid op Hoog Kortrijk aan het uittekenen. De eerste stappen zijn gezet.

 

Een eerste stap werd al gezet in februari van vorig jaar. Toen keurde de gemeenteraad een samenwerkingsovereenkomst goed tussen Parko, Kinepolis en Kortrijk Xpo. In het kader daarvan hebben de drie partners hun parkings bijeengebracht en in exploitatie gegeven aan het parkeerbedrijf Parko. De parkings hebben daardoor een openbaar karakter gekregen. Parko investeert, met financiele inbreng van 50% van de andere partners, in meer comfort, veiligheid en gebruiksgemak. de parkings zijn voortaan de klok rond in werking. Er komt een dynamische verkeerssignalisatie in de omgeving om de parkingzoekers naar een beschikbaar plaatsje te leiden.

 

En er is een eenvoudig betaalsysteem dat geldt voor alle gebruikers. Bij het binnenrijden neemt men een ticket aan de slagboom. Dat ticket moet betaald worden voordat men kan buitenrijden. Daartoe zijn overal parkeerautomaten opgesteld. Bij beurzen betaal je 3 euro per 24 uur. Bij andere evenementen in de Hallen betaal je 1 euro per 24 uur. Het tarief wordt steeds vermeld aan de ingang. Ook cinemabezoekers betalen slechts 1 euro. Die tarieven zijn goedkopers dan in de aanpalende straten. Pendelaars die gebruik maken van de pendelparking aan de overkant van de Kennedylaan en die dan de P&R-bus nemen naar het stadscentrum, parkeren gratis.

 

De parkings van de drie partners samen bieden 2.300 stalplaatsen, maar dan mag er geen parking ingenomen zijn voor openluchtexposities zoals Matexpo. Op piekmomenten is dat nog niet genoeg. Daarom ging Parko onderhandelen met bedrijven die uitgebreide parkings hebben in de omgeving . En met succes.

 

Er werden niet minder dan 2.700 extra parkeerplaatsen gevonden op die uitwijkparkings. Het gaat om de parkings van de Bond Moyson (Kenedypark 2), Barco (Kennedypark 35), de KULAK (Etienne Sabbelaan 53), de Kath. Hogeschool West-Vlaanderen (Doorniksesteenweg 145), IPB Immoprobel Kenpro en Kennedy Business(Kennedypark), Syntra West (Doorniksesteenweg 220). Uiteraard worden ook eigen stadsparkings in de buurt in het systeem ingeschakeld, zoals de parking van Sportcampus Lange Munte.

 

De bedrijven geven hun plaatsen gratis in gebruik aan Parko wanneer dat nodig is. Op die momenten krijgen die plaatsen de aanduiding 'Parko exploiteert'. Parko neemt alle aansprakelijkheid op zich tijdens het gebruik, en belooft herstellingswerken bij eventuele schade.

 

Tussen die uitwijkparkeerplaatsen en de hallensite organiseert Parko een shuttledienst met pendelbusjes. Een leemte in de regeling is de voetgangersverbinding tussen het Kennedypark en het beurzen- en bioscoopterrein. Het Kennedypark ligt op wandelafstand, maar voetgangers moeten hun leven riskeren als zij het rondpunt tussen de Kennedylaan, de Beneluxlaan en de uitrit van E17/R8 oversteken. Wie bedenkt daar een oplossing voor?

 

 

Commentaren

Hectaren LEGE parkings op Hoog Kortrijk
Op de P&R parking op Hoog Kortrijk stond vrijdag in de late namiddag één (1) wagen. EEN !


Te Rijsel kon men kilometers rond het centrum zijn wagen niet kwijt, ook niet in de zeer dure ondergrondse parkings.
In de winkelstraten was het allemaal Kortrijks wat de klok sloeg.

Het is alleszins nodig dat burgemeester De Clerck nog meer reklame maakt voor 'samenwerking met Rijsel' !

Maar misschien brengt de 'Torre van Kortrijk' (115 m) redding.
Alle Rijselnaren dan naar Kortrijk ?!

Gepost door: walter maes | 15-01-06

Parkeren in Kortrijk Waarom zou men naar 't Hoge rijden als er parkeerplaatsen te over zijn in de binnenstad? Ik ben het met u eens dat de P&R-parking met bijhorende pendelbus een slag in het water is (voorlopig?). Dat P&R-experiment biedt een oplossing voor een probleem dat (nog?) niet bestaat.

Maar op beursdagen is er wel een toeloop van wagens en daaraan komt de nieuwe regeling uitstekend tegemoet.

Gepost door: marc | 15-01-06

Kortrijk en zijn P&R parking
Ik denk dat de P&R parking op 't Hoge NOOIT (de komende halve eeuw) zal marcheren. Een verkeerde gok.
Overmoed ?

Alleen wel op beursdagen en misschien is dat een voldoende reden voor de investering.

Kortrijks is New York niet en ook niet Rijsel en Roeselare...

Toch zal het volk OOIT weer toestromen naar het grootse en historische Kortrijk met zijn nieuw winkelcentrum, zijn golfterrein, zijn Torre van
115 m, zijn jachthaven, zijn nieuwe Leieoevers, zijn strand en zijn Buda Kunsteneiland !

OOIT !

Gepost door: walter maes | 16-01-06

De commentaren zijn gesloten.