23-12-05

Sneller pendelaarsparking door torenproject Degezelle-Waegemans-Degezelle?

 

In 2002 kondigde het stadsbestuur aan dat er tegen de zomer van dat jaar een 'definitieve ontwerper' ging aangesteld worden voor de bouw van een pendelaarsparking aan het station van Kortrijk. We zijn drie en een half jaar verder en het is er nog niet van gekomen.

Struikelblok is de NMBS die haar portefeuille niet opent voor haar aandeel in de parking. Misschien kan de stad die klip omzeilen met het uitdagende torenontwerp van de architecten Didier Degezelle, Veerle Waegemans en Adèle Degezelle. Het project is aantrekkelijk genoeg om particuliere investeerders te lokken, zodat wij het geld van de Spoorwegen niet meer nodig zouden hebben.


Zelf pendel ik al van in 1975 naar Brussel. Aan de lijve ondervond ik dat je best niet met de wagen naar het station komt. Na 7 uur staan de luttele parkeerplaatsen op het spoorwegterrein aan de Minister Tacklaan vol. Pendelaars zoeken dan maar een stalplaatsje in de woonwijk achter het station. Anderen rijden naar een station met meer parkeermogelijkheden, zoals Harelbeke.

Toen ik jaren geleden in de gemeenteraad toenmalig verkeersschepen Felix Decabooter ondervroeg over dat parkeerprobleem, kondigde hij gesprekken aan met de NMBS-top. Later was er zelfs sprake van een gemengde werkgroep. Naar mijn aanvoelen waren dat allemaal vertragingsmaneuvers van de NMBS. Als armlastige maatschappij had zij geen zin om haar deel te betalen. Nochtans zou een voldoende grote parking voor pendelaars het aantal opstappende reizigers in Kortrijk gegarandeerd gunstig beïnvloeden.

Maxwan

Na het aantreden van de nieuwe CD&V-sp.a-bestuursploeg werd de kwestie, waarvan zowel de pendelaars als de stationsbuurt de dupe zijn, opnieuw opgerakeld. Het Amsterdamse studiebureau Maxwan kreeg de opdracht een structuurschets te maken. De Nederlanders pakten uit met een voorstel om zowel de huidige pendelaarsparking aan de Minister Tacklaan als het Conservatoriumplein aan de overkant, te voorzien van een parking. Beide parkings zouden, gebruikmakend van het hellend terrein, half onder de grond zou liggen. Bovenop die halfverzonken parkings zouden torengebouwtjes komen voor kantoren en appartementen.

In 2003 inviteerde de Woonregie (thans Stadsontwikkelingsbedrijf) de ganse bouw- en vastgoedwereld voor een presentatie van alle ontwikkelingskansen in de Kortrijkse binnenstad. Ook de ideeën van Maxwan voor de stationsbuurt werden er voorgesteld. Het werd de deelnemers aan de studiedag duidelijk gemaakt dat investeerders en ontwerpers met haalbare plannen te allen tijde welkom waren. Die oproep is niet in dovemansoren gevallen. Het architectenbureau Degezelle-Waegemans-Degezelle verbaasde onlangs de wereld met een uitdagend 'spontaan' ontwerp: een toren, E28 genaamd (omdat die toren op een perceel staat dat onder die naam bekend is bij het kadaster).

Park

Het ontwerp vertrekt van de uitgangspunten van het voorstel van Maxwan, maar uiteindelijk gaat het een gans andere richting uit. De architecten opteren voor een parking die dieper ligt, volledig onder de grond. In plaats van twee parking aan beide zijden van het station, willen zij een grote parking onder de sporen. Het zou een parkeergarage worden met 830 plaatsen en die zou zowel uitgeven op de Minister Tacklaan als op het Conservatoriumplein.

Het Conservatoriumplein wordt een park, een groene long in een van de meest versteende stadskwartieren. Als enig bouwwerkje zien zij er een 'bezinningsgebouwtje', naar het voorbeeld van de Rothko Chapel in Houston-Texas. Alle gezindheden moeten ervan gebruik kunnen maken. Met verschillende veelal leegstaande kerkgebouwen en kapellen in de stad zie ik persoonlijk de zin van een dergelijk gebouwtje niet in. De voorgestelde functie, als daar al vraag naar is, kan evengoed in een gedeclasseerde kerk of kapel ondergebracht worden. Maar misschien is het de bedoeling het veel te grote gat een beetje op te vullen tussen het conservatoriumgebouw en de Zandstraat. Kan dat niet eenvoudiger met hoogstammige bomen, vraag ik mij af als leek?

Gemengde functies

Veel enthousiaster ben ik over het ambitieuze torenproject van de architecten op het redelijk beperkte perceel van de huidige pendelaarsparking aan de Minister Tacklaan. Het zou een prachtig gestyleerde toren worden met 22 verdiepingen, 115 meter hoog. Veerle Waegemans beschrijft de toren als een indrukwekkende constructie van staal, beton en glas. Het gebouw wordt dubbel zo groot als de bestaande toren van het Sint-Amandscollege (Diksmuidekaai), met zijn 64 meter en 16 verdiepingen. Architecte Adèle Degezelle, dochter van Didier, deed in New York heel wat ervaring op met de bouw van wolkenkrabbers.

Behalve voor de kantoorruimte die Maxwan in de Minister Tacklaan wilde, wordt uitdrukkelijk een deel van de constructie voorbehouden voor bewoning. “Door zijn gemengde functies zal de toren dag en nacht leven en krijgen we een interessante sociale wisselwerking” verduidelijkt architecte Veerle Waegemans: “De sociale interactie kan worden versterkt door publieke functies in de toren te herbergen. Daarvoor denken wij aan de stadsbibliotheek, aan kinderopvang en zelfs aan onderwijs. Ook kan een expositieruimte vrijgemaakt worden voor tijdelijke tentoonstellingen. Dat kan worden aangevuld met een toeristisch en een economisch trefpunt. Tevens kan er een restaurant, een fitnessruimte en zelfs een hotel in de toren worden ondergebracht”. De toren wordt met het park op het Conservatoriumplein verbonden door een passerelle over de sporen van het station.

Dromen

Bij de NMBS was de reactie veeleer koeltjes. In Het Laatste Nieuws zei Christiaan Clapuyt, woordvoerder van NMBS Holding, niets af te weten van het project. Hij wees er wel fijntjes op dat het perceel waarop de toren zou moeten komen, nog altijd grond is van de NMBS. De sporen waaronder de pendelparking moet komen, eveneens trouwens.

Niettemin zijn de architecten heel optimistisch over de realisatiekansen van hun project. “Wie niet durft te dromen, realiseert niets” zegt Didier Degezelle. “U heeft een droom, laat mij die vangen en waarmaken” schrijft de architect op zijn website. Hier heeft hij blijkbaar de droom van Kortrijk proberen te vangen. Het project wordt geraamd op 50 miljoen euro. Dat is een gigantisch bedrag voor Kortrijk, maar de architecten maken zich sterk dat er heel wat interesse is in zakenkringen, ook vanuit de Rijselse metropool. Ze voorspellen dat het project binnen twee jaar uit de startblokken komt.

Ik hoop dat hun optimistische verwachtingen bewaarheid worden. Het plan biedt zoveel meer dan een oplossing voor het probleem van de pendelaarsparking: riante appartementen, standingvolle kantoren, een stek waar de stadsbibliotheek al lang op zoek naar is, een extra stadspark, een tweede oversteek tussen voor- en achterkant van het station, een spectaculair uitkijkterras... Bovendien zou het een architectonische blikvanger worden die de stedelijke allures van Kortrijk kracht bij zet.

Zie ook: http://www.veerlewaegemans.be, website waarvan ik de foto heb geleend.


http://www.degezelle.be

 





Commentaren

bib
Is er geen plaats op het buda eiland ?
Er staan daar veel lege gebouwen : H.Hart fabriek, Tacktoren, Pentascoop...
Heropleving van Buda !



Gepost door: walter maes | 23-12-05

Toren van Kortrijk
Misschien een grandioos project in combinatie met nog meer grootse projecten...ik word ooit nog een positivo.

Kortrijk : het New York van Vlaanderen ?

Zie weldra commentaar op Verdriet Van Kortrijk.

Gepost door: walter maes | 23-12-05

arhitect Beste redacteur.
Dank voor uw positieve medevisie.
Het is wel zo dat het stationproject E-28 duidelijk twee facetten heeft: de toren het economisch gedeelte, het park de sociale aanwinst.
Ook zou het problematiek van de biblioteek opgelost worden alsook het parkingprobleem.
Opgepast: mijn site is nu www.degezelle.be en mijn email: didier@degezelle.be

Gepost door: Didier DEGEZELLE | 29-12-05

De commentaren zijn gesloten.