22-11-05

Moet de stad gewezen Callens Textielfabriek kopen?

 

In de Moorseelsestraat staat Callens Textielfabriek nu al een tijdlang leeg. Het bedrijfspand wordt openbaar verkocht. De gemeenteraad gaf het stadsbestuur de opdracht een bod uit te brengen. Maar als het bod slaagt, wat kan en wil de stad dan met die aanwinst doen?


In december 2002 ging Callens Textielfabriek failliet. Er werkten nog 36 mensen. Ooit was het bedrijf een van de iconen van de Kortrijkse textiel. Begonnen als vlasverwerker, maakte de familiale onderneming internationaal naam als fabrikant van meubelstoffen. Mijn vader werkte er, voordat hij zelfstandig garens ging importeren.De fabriek ligt in de Moorseelsestraat, op de grens van de Kortrijkse wijk Overleie en Heule, niet direct de meest riante hoek van de stad. Die buurt kan wel een opkikker gebruiken. Het gaat om 1,5 hectare, waarvan 1 hectare bebouwd.


Het stadsbestuur liet de intercommunale Leiedal een 'snelverkennend onderzoek' uitvoeren naar de mogelijkheden. Daaruit bleek dat de site is opgenomen in het register van verontreinigde gronden. Nu, dat is verwonderlijk. Bij Callens werd niet geverfd maar geweven. Men kocht de reeds gekleurde garens in. De verontreiniging zou bestaan uit lood. Ja, dan is de ganse oude stadskern vervuild want vroeger gebruikte men uitsluitend loden buizen voor afvoeren en waterleiding. Die (volgens mij alleen veronderstelde) vervuiling drukt wel op de verkoopwaarde van het terrein. Als de site zou herbestemd worden voor bewoning, zou een beschrijvend bodemonderzoek moeten gebeuren. Bij aanwending voor andere doeleinden dan bewoning, hoeft dat tijdsrovend en geldverslindend onderzoek niet.


Het grootste deel van de eigenlijke fabriek bestaat uit loodsen met sheddaken (zaagtanddaken) die rusten op een woud van pilaartjes. Voor hergebruik levert die typische textielfabriekstructuur enige beperkingen op. De daken zijn versleten en behoeven op veel plaatsen herstelling.


De snelle conclusie van Leiedal aan het stadsbestuur is: koop de fabriek als er niet teveel voor gevraagd wordt; liever geen bewoning als herbestemming; hergebruik en herstel de fabrieksgebouwen om er technische stadsdiensten in onder te brengen. De dienst Facility van de stad heeft intussen het plan opgevat om er eventueel zijn materiaal te stapelen.


In de gemeenteraad heb ik mij niet tegen de verkoop verzet. Maar ik heb grote twijfel of de fabriek wel moet gebruikt worden voor de centralisatie van de dienst Facility. Dat geeft niet de minste meerwaarde aan de wat achtergestelde buurt. Ik heb in de gemeenteraad even mijn stem laten horen toen schepen Hilde Demets zei dat de fabriek twee toegangen had. Ik ken de fabriek en inderdaad is er niet alleen de toegang in de Moorseelsestraat maar er is ook een in de Vlasbloemstraat. De Vlasbloemstraat is evenwel een rustige doodlopende straat met woningen gebouwd door de sociale huisvestingsmaatschappij Goedkope Woning. Het is een woonerf avant-la-lettre. Het kan toch niet de bedoeling zijn daar dag in dag uit vrachtwagens en camionettes door te sturen.


Persoonlijk vind ik dat de fabriek moet gesloopt worden en dat de gronden moeten vrijgegeven worden voor bewoning. Voor sloping kan trouwens een aanzienlijke subsidie bekomen worden. Ik ben ervan overtuigd dat het wel mee zal vallen met de vervuiling en de saneringskosten (die ook subsidieerbaar zijn!). Het terrein is groot genoeg voor mooie woonprojecten, op loopafstand van het stadscentrum. Dan pas zou de wijk er ook iets aan hebben. En het wat kwijnende stadsdeel Overleie zou met al die nieuwe inwoners weer wat levendiger worden. Een opdracht voor het Stadsontwikkelingsbedrijf (ex-Woonregie)?


Op de eerste dag van de openbare verkoping bleek dat er een hoger bod was dan dat van de stad. Er is evenwel nog kans om een hoger bod uit te brengen op de dag van de definitieve toewijzing. Moet de stad de fabriek kopen? Voor mij wel, maar dan om er woningen te laten komen.


Commentaren

woonerf Marc,

Als de Vlasbloemstraat dan toch een woonerf avant la lettre is, waarom maken we er dan niet meteen een echt woonerf van? Dan wordt er niet meer heen en terug doorgevlamd om er net voor het aldaar gevestigd café te kunnen parkeren.

Er bestaat met een beetje goede wil nog een derde toegang bij Callens, nl. langs de terreinen van Wembley, ook stadsdomein. Meteen misschien een idee voor een derde piste : een deel van de gebouwen geschikt maken voor bepaalde sportvoorzieningen en het stapelen van sportmateriaal.

Groeten,

Bart

Gepost door: Bart Hanson | 22-11-05

Wembley Een goed idee, die ontsluiting via Wembley, als het maar geen doorsteek wordt tussen de Kortrijksestraat en de Moorseelsestraat, want dat wordt een gedroomde sluikweg.

Een deel van de gebouwen als stedelijke opslagplaats en de rest voor woningen: daar kan ik inkomen.

Gepost door: marc | 22-11-05

aankoop door de stad ? Ik ben er niet voor.

Ik denk dat de stad zich niet op de vastgoedmarkt moet wagen als ze niet vooraf weet hoeveel het allemaal zal kosten en wat uiteindelijk te doen met de aankoop.
Blindelings gaan bieden voor de sport ?
De stad die zich met een belachelijk bod als een armoedzaaier voordoet ?

Wellicht heeft een privé investeerder of projectontwikkelaar een veel beter plan en kan de stad helpen door niet teveel met regels, geboden en verboden voor de dag te komen.

Gepost door: walter maes | 23-11-05

De commentaren zijn gesloten.