17-11-05

Europees geld voor Kortrijkse ‘kiss and ride-zone’

Kussen en wegwezen aan het station in Kortrijk: het is niet evident. Met Europese subsidies en wat goede wil van de Belgische Spoorwegen komt daar verbetering in.

 

Steden en gemeenten die bij de pinken zijn, kunnen bij de Europese Unie terecht voor allerhande subsidies. Europa heeft immers graag dat lokale besturen over de staatsgrenzen heen samenwerken en leren van elkaars ervaringen. Daarvoor zijn de Interreg-subsidies in het leven geroepen. Kortrijk neemt deel aan het Interreg III B-project met de naam “HST-Connect”.

 

Het project HST-Connect wil lokale instanties bijeenbrengen om het openbaar vervoer in hun streek te verbeteren en af te stemmen op de HST-lijnen. Op die manier hoopt men meer reizigers ertoe te brengen de hoge snelheidstrein te gebruiken als vervoermiddel door Europa. Zelfs kunnen de betrokken lokale besturen daarvoor de omgeving van hun station moderniseren. Het project loopt tot maart 2008.

 

De leidende partner van het project is de Engelse overheidsorganisatie South East England Development Agency (SEEDA). SEEDA vond partners in Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en België. De Belgische partner is onze intercommunale Leiedal. Leiedal ronselde 5 lokale besturen als subpartner: Kortrijk, Waregem, Harelbeke, Wevelgem en Menen. Alle vijf gaan ze investeren in hun stationsomgeving. Voor dat Zuid-West-Vlaamse onderdeel van het project zijn in totaal voor 3.653.000 euro gepland. Europa geeft 40 % subsidie.

 

In Kortrijk komt een investering van bijna 2 miljoen euro aan de achterkant van het station. De NMBS is bereid mee te werken. De in- en uitgang van de stationstunnel in de Minister Tacklaan wordt grondig verbouwd. Het is de bedoeling dat het sinistere uitzicht van de veel gebruikte plek vervangen wordt door een aantrekkelijk geheel. Zo komt er plaats voor een krantenkiosk. De vernieuwing brengt ook een zone die geschikt is voor ‘kiss and ride’. Wie zijn kinderen of partner met de wagen naar het station brengt, moet nu illegaal op de bushalte gaan staan om afscheid te nemen. Daar komt binnenkort een speciale strook voor kortstondig parkeren. In Brugge bestaat dat al lang.

 

Het ontwerp is zodanig opgesteld dat later nog meer kan ontwikkeld worden aan de achterkant van het station. De stedenbouwkundigen van Maxwan maakten een masterplan waarin onder meer gedacht is aan een parkeertoren met mogelijke bewoning en winkels. Maar dat is nog toekomstmuziek. Eerst kiss and ride. De gemeenteraad keurde de verbouwingswerken aan de achterkant van het station unaniem goed.


Commentaren

parkeertoren aan station Wie houdt er nu echt van hoogbouw? In Tokio, ja. Kortrijk? Neen. Een toren zeg, achter het station? Waar al die mooie huizen staan?
Als men dan toch geld genoeg heeft kan men daar aan het station wellicht een parkeertoren bouwen ONDER de grond.
Met automatisch liftsysteem a.u.b. Niets meer nodig van uit- en inritten. We hebben trouwens in allerhande projecten aan de Leie en in de binnenstad al winkels en kantoren genoeg voorzien alhier. Wie gaat dat allemaal bevolken?

Gepost door: Frans Lavaert | 17-11-05

Pendelaarsparking aan het station Of dat er nu op de grond, in de lucht of onder de grond wordt gebouwd, ooit moet er toch eens een pendelaarsparking van voldoende omvang komen aan het station in Kortrijk. Om 7 uur 's morgens staat alles al vol. Ik ken Kortrijkzanen die de trein nemen in Harelbeke omdat er daar meer parkeerruimte is.

De trein is een transportmethode met toekomst, maar je moet erop geraken. Niet iedereen woont op wandel- of fietsafstand van het station.

Overigens vind ik dat een stad maar stad kan worden genoemd als er een skyline is met een zekere allure. In Kortrijk gold decennialang de dictatuur van het (nimmer goedgekeurde maar wel toegepaste) 'gabarietenplan'. Hoger dan 4 hoog was bijna overal uitgesloten. In Harelbeke wordt hoger gebouwd; kijk voor een geslaagd project naar de sociale flats op de weg naar Deerlijk.

Wie gaat dat allemaal bevolken? Er is nog altijd vraag. En de vraag zal toenemen als de babyboomers op leeftijd binnen afzienbare tijd hun verkavelingsvillaatjes gaan verlaten voor een terugkeer naar de stad.

Gepost door: Marc | 17-11-05

DE TORRE VAN KORTRIJK 'Kiss and ride' ?! (modieus en ongelukkig verengelst vlaams) : maar waarom niet in het CHINEES, dé taal van de toekomst ?
Elders is men kreatiever om een naam in het nederlands te bedenken.
(zoenstrook, kus en weg, stop en weg...veel alternatieven voor het groteske vlaams-engels)

Een parkeertoren met bewoning en winkels ?
Winkels zullen er binnenkort genoeg zijn met Foruminvest.
Een toren ?
Een skyline met allure voor Kortrijk ?
Zal Kortrijk zijn grandeur herwinnen met een 'skyline' toren met leegstaande winkelpanden en een lelijk uitzicht ?

De TORRE van Kortrijk ?

Men kan twijfelen vooral als men eerst denkt aan pseudo grandeur, ijdelheid van het stadsbestuur, daarna aan stedebouwkundige schoonheid, belang voor inwoners en treinreizigers, algemeen nut en functionaliteit.
Ondergrondse parkings lijken meer te beantwoorden aan de noden en belasten de bovengrondse beperkte ruimten niet.

Gepost door: Walter Maes | 18-11-05

zoenzone voor eens en altijd : zoenzone ipv kiss and ride; en een parkeergebouw aan het station zou niet slecht zijn, maar beperkt het tot 2verdiepingen boven en 1 ondergronds. geen toren aub; die van het St Amandscollege kunnen ze ook beter afbreken...

Gepost door: dhaene | 22-11-05

Zoenzone? Jan,

Hoe lang kan een afscheid duren? Tot de trein daar is, natuurlijk. Maar als er een beetje passie mee gemoeid is... 't Is wel de bedoeling dat men na enkele minuten plaats maakt voor andere zoeners. :))

Gepost door: marc | 22-11-05

toot aha, een zoen hoeft geen tote te zijn; pieperstrook lijkt mij niks; knuffelzone kan ook...

Gepost door: jan | 23-11-05

KUS EN WEG

KUS EN WEG

Gepost door: walter maes | 10-03-06

De commentaren zijn gesloten.